Klasseadoption fra 1. - 3. g.: Maskinmester, cand. scient. i biomedicin eller forfatter?

Sissel, Julie, Niels og Mikkel har i juni 2016 afsluttet bioteklinjen på Favrskov Gymnasium. Her fortæller de om, hvad de har fået ud af at samarbejde med VikingGenetics fra 1. - 3. g.

Når man vælger bioteklinjen er man som udgangspunkt interesseret i naturvidenskab. Men derfor er det ikke en selvfølge, at man fortsætter med en naturvidenskabelig/teknisk uddannelse. Mange unge er i tvivl; helt indtil den dag, hvor ansøgningen til en videregående uddannelse indsendes. Praktiske forløb er med til at hjælpe de unge til at vælge.

Julie Rasmussen (i midten på billedet) har aldrig været i tvivl om, hvorvidt hun skulle vælge en fremtid med naturvidenskab; en utroligt engageret lærer i matematik og naturgeografi i 5. klasse fik tændt ilden. Men mulighederne for at bruge naturvidenskaben fremstår lidt skarpere efter forløbet.

”Forløbet med Viking Genetics har vist mig, at selvom man læser naturvidenskab, behøver man ikke blive forsker eller gymnasielærer – der er muligheder for at lege med naturvidenskab uden for undervisningsmiljøet," siger Julie.

Hun overvejer nu at læse medicinalkemi og biomedicin og kunne godt se sig selv arbejde for et medicinalfirma med forskning. Inden da satser hun på at arbejde som frivillig på et børnehjem i Sydafrika i et halvt år.

Også Mikkel Hall (ikke på billedet) har fået flere perspektiver på fremtiden:
”Det været meget spændende at opleve naturfag i praksis; lidt af en øjenåbner. Jeg kommer fra en familie, hvor man skal på gymnasiet, så på universitet og så skal man undervise på gymnasiet. Her fik jeg øjnene op for erhvervslivet og tænker også på, at der er mangel på arbejdskraft," fortæller han.

Niels Løkkegaard Bjerre er stadig uafklaret om sin fremtid. 

”Jeg har altid gerne villet være læge, ligesom min bedstefar og mange i hans mors familie. Det har været lidt et ideal for mig. Men min store passion er at skrive digte. Og jeg er endnu uafklaret om, hvad jeg skal vælge,” fortæller Niels, der var på forfatterskole for år tilbage.

Også Niels synes, at samarbejdet med en virksomhed har været meget givende og givet et godt indblik i, hvordan man kan bruge molekylærbiologi. Han har også været i et praktikforløb på Teknologisk, hvor hans mor, der er civilingeniør, arbejder.

Sissel Sofie Larsen (til venstre) er derimod helt afklaret om sin fremtid. Hun skal på Maskinmesterskole. Det afgjorde et tredages praktikophold på skolen. At det skal være noget med teknik, har altid ligget lige for.

”Som barn skilte jeg alt ad. Mobiltelefoner, ure, hvad som helst. Også biler har min store interesse. Jeg har altid set motorsport på TV, og i fritiden, hvor jeg gør rent på et trykkeri, hjælper jeg min chef på hans motorsportsteam med at holde hans bil kørende,” fortæller hun.

Hendes drøm er at blive serviceleder fx ved en vindmølleproducent.

Alle eleverne har pointeret, at det anvendelsesorienterede, har været utroligt vigtigt for dem. De elsker at lave forsøg og afprøve teorierne i praksis. Undervisningen skal have noget med virkeligheden at gøre!

Læs om forløbet med Viking Genetics.