Caseforløb: Skaf rent drikkevand til København i 2030

Sådan lyder Grundfos’ udfordring til eleverne. For undersøgelser viser, at københavnerne i dag bruger otte gange så meget vand, som der er i grundvandet. Derfor får de pumpet vand fra andre kommuner ind til byen. Løsningen er ikke bæredygtig på lang sigt.

”Få købsrettighederne til Grønlands gletschere, når de falder ned, og pump vandet til København,” lød én af de mange interessante løsninger, som eleverne nåede frem til.

”Dén gode idé har et firma faktisk allerede fået. De sætter en krog i gletscherne og trækker dem ind i fjorde, hvor de smelter vandet, og sælger det herefter på flasker. Gode idéer kan vi til gengæld ikke få for mange af,” siger uddannelseschef Finn Brøndum, Grundfos.

Effektiv proces
”Vi vil gerne åbne vores døre for skoler, så de kan se, hvem vi er, og få et autentisk indblik i, hvad vi laver. På den måde håber vi, at børnene kan se nye muligheder for deres egen fremtid. Men vi ved ikke, hvordan vi underviser dem. Derfor er samarbejdet med Jet-Net.dk afgørende for vores deltagelse,” fortæller han.

Tre besøg ved Grundfos
Som optakt til forløbet afholdtes en workshop, hvor lærerne fik indblik i Grundfos teknologier. Med input fra Grundfos-teamet – en teknisk chef, en udviklingsingeniør og en senior servicetekniker samt uddannelseschefen – udarbejdede lærerne et oplæg til forløbet, som bestod af tre to-timers skolebesøg hos virksomheden:

  1. Introduktion til Grundfos teknologier og definitionen på rent drikkevand i Danmark sammenlignet med andre lande. Herefter undersøgte eleverne muligheder for at skaffe vand til København hjemme på skolen.
  2. Hands-on kendskab til pumpeteknologi. Herefter arbejdede elever med løsninger og kunne sende spørgsmål til Grundfos.
  3. Præsentation af løsning og feedback.

Udvikling af forløbet
På baggrund af første års evaluering har lærerne beskrevet kompetencemålene for samarbejdet med Grundfos. Fra skoleåret 2015/2016 skal disse mål gælde for biolog, fysik/kemi og nu også geografi. Og med disse faglige ben er Grundfos som en global og bæredygtig spiller en oplagt samarbejdspartner for skolen.

”I den fællesfaglige undervisning for udskolingen er drikkevandsforsyning for fremtidige generationer og teknologi, der fremmer menneskets sundhed og levevilkår, emner, som eleverne skal undervises i. Som lærer skal man formulere en overordnet problemstilling, og her rammer forlø-bet Rent vand til København plet,” Michael Jensen, pædagogisk leder ved Bøgeskovskolen.

 

OM GRUNDFOS
Grundfos er en global leder inden for avancerede pumpeløsninger og trendsetter inden for vandteknologi. Virksomheden bidrager til global bæredygtighed gennem pionerende teknologier, som forbedrer livskvaliteten for mennesker og tager hensyn til vores planet.

Bæredygtighed og samfundsansvarlighed hører til virksomhedens værdier, og de er baggrunden for, at Grundfos er kernevirksomhed i Jet-Net.dk-netværket.

Grundfos havde i 2015 mere end 18.000 medarbejdere og omsatte for 24,8 mia. DKK.

Besøg www.grundfos.com, hvis du vil vide mere om virksomheden.