Om Naturfagsmaraton

Årets opgaver er nu tilgængelige online!

Log ind for at se de spændende introvideoer med Kåre Nielsen, de aktuelle problemstillinger som eleverne skal arbejde med i år og meget mere.

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om de naturvidenskabelige fag.

Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til et event i foråret, hvor op til 24 lokale klasser dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag og logbøger.

Find praktiske oplysninger om de lokale konkurrencedage på siden med konkurrencer.

Er du i form til en hel- eller halvmaraton?

Det er både muligt at deltage i en helmaraton (otte gruppeopgaver) og i en halvmaraton (fem gruppeopgaver). Klasser med få elever kan med fordel melde sig til halvmaraton for at sikre kvalitet i opgaverne og dermed en succesoplevelse for eleverne.

Det er de samme opgaver, som gives til deltagerne i helmaraton som i halvmaraton - i halvmaraton laver eleverne blot færre af opgaverne. Til det lokale event afvikles helmaratonen parallelt med halvmaratonen i samme hal.

Det er kommunerne, der afgør om skolerne skal have mulighed for at deltage i årets Naturfagsmaraton.

Se om din kommune er med her.

Animation som tema

De 10 nye opgaver frigives 1. november, og hovedtemaet er animationer - hvis du vil have et smugkig på årets opgaver så besøg siden med inspiration.

Der følger en lærervejledning med til alle opgaver.

Eleverne er ikke bundet til et bestemt design eller konstruktionsmateriale, men skal i samarbejde med læreren vælge og undersøge udvalgte prototyper. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design der giver den bedste konstruktion. 

Er du interesseret i at høre mere, så tag endelig kontakt til os.