Naturfagsmaraton: Opgaverne er klar! … 3, 2, 1 sæt i gang!

Opgaverne til Naturfagsmaraton 2017-2018 er nu tilgængelige, og mere end 1.000 lærere og op imod 25.000 skoleelever fra femte- og sjetteklasser over hele landet ventes at deltage i den landsdækkende dyst om de bedste teknologiske opfindelser.

Hjælp en købmand med at opdage, at der er kommet kunder ind i butikken. Hvordan kan fabrikken flytte en masse kuglepenne på kortest mulig tid? Landsbyen i Indonesien har ikke rent drikkevand, hvordan kan den få det? 

Sådan lyder bare nogle af de virkelighedsnære og konkrete udfordringer, som op imod 25.000 elever fra femte- og sjetteklasse fra skoler i hele Danmark skal arbejde med i denne udgave af Naturfagsmaraton, Danmarks største naturfagskonkurrence, der nu skydes i gang og løber af stablen for 15. år i træk.  

Opgaver nu tilgængelige for tilmeldte skoler 

Naturvidenskabernes Hus, der står bag Naturfagsmaraton, har nu offentliggjort opgaverne på www.nvhus.dk/naturfagsmaraton, hvor alle tilmeldte elever og lærere fra de omkring 50 deltagende kommuner kan hente dem og begynde forberedelserne til de sjove og udfordrende finaledage, der begynder i slutningen af januar 2018. 

Dermed er første del af Naturfagsmaraton begyndt, nemlig forberedelsesperioden, hvor eleverne skal arbejde med opgaverne på skolen. For eleverne gælder det om at komme helt i form til finaledagene næste år, hvor op til 24 klasser ad gangen mødes i lokale sportshaller og dyster på gode ideer, kreativitet og samarbejde.  

Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Nanna Seidelin, mener, at Naturfagsmaraton kan lægge grundstenene til en interesse for naturvidenskab og teknologi hos eleverne: 

”Finaledagene er en fest for fællesskabet, sammenholdet og de innovative ideer,” siger hun og uddyber:  

”Den praktiske tilgang og det sjove og spændende i at gå til en finale sammen med hele klassen kan også engagere elever, som normalt ikke er så interesserede i naturfag og teknologi. Naturfagsmaraton styrker dermed både elevernes sammenhold i klassen, deres faglige nysgerrighed og interessen for naturfag og teknologi.” 

Ekstra fokus på virkelighedsnære problemer 

I år har Naturvidenskabernes Hus lagt endnu mere vægt på, at opgaverne til Naturfagsmaraton udspringer af reelle problemstillinger, som danske virksomheder kan opleve i virkeligheden. 

Dermed kan eleverne søge inspiration til interessante løsninger hos lokale virksomheder, siger programchef i Naturvidenskabernes Hus, Janus Halkier: 

”Opgaverne i Naturfagsmaraton er såkaldt åbne opgaver. De lægger med vilje op til, at eleverne skal få gode ideer i et samarbejde med hinanden og med inspiration ude fra. Der findes ikke ét facit, og mange forskellige løsninger kan være gode,” siger han.  

Det er stadig muligt for interesserede kommuner at melde sig til Naturfagsmaraton. Se på www.nvhus.dk/naturfagsmaraton, hvor der afholdes finaler.  

De første finaler løber af stablen i slutningen af januar 2018. Først i midten af maj er Naturfagsmaraton slut.

Naturfagsmaraton er støttet af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos. 

Om Naturfagsmaraton 

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til femte og sjetteklasser i hele landet. Både elever og lærer får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 lokale klasser dyster mod hinanden om, hvem der har de bedste løsningsforslag og logbøger. 

Yderligere oplysninger og kommentarer 

Direktør Nanna Seidelin 

ns@nvhus.dk / 29411133 

Programchef Janus Halkier 

jha@nvhus.dk / 61288155 

Kommunikationschef Bjørn Kock Lærkedahl 

bkl@nvhus.dk / 51194944