Skraldesnak

Eleverne arbejder teoretisk og praktisk med håndtering af forskellige typer af skrald.

Eleverne samler, sorterer, vejer og analyserer affald indsamlet i klasseværelset. De skal diskutere, hvordan ingeniører arbejder med at reducere affaldsmængden og selv komme med bud på løsninger.

Overdreven brug af emballage biddrager til øget mængde af fast affald. Mange virksomheder forsøger derfor at bruge mindre mængder af materiale til indpakning, og udtænke kreative og effektive måder at lave sikre emballager deres produkter.

I skraldesnak arbejder eleverne med at skelne mellem forskellige typer af fast affald og gøre dem bevidste dets indflydelse på miljøet. Gennem forløbet kan eleverne desuden få indsigt i, hvordan teknologi kan reducere affaldsmængden og dermed beskytte miljøet.

 

Målgruppe: Mellemtrin

Forløbstype: Forløbet afvikles på egen skole. Forløbet er oversat fra den Amerikanske ressource side for naturfagslærere, Teachers Try Science. En dansk introside til Teachers Try Science er tilgængelig her

Varighed: Hver lektion er opbygget således, at du som lærer nemt kan se, hvor lang tid der kræves, hvilket alderstrin sværhedsgraden passer til, og hvilke emner lektionen dækker. Desuden indeholder hver lektion læringsmål, instruktion og vejledninger, udvidelsesmuligheder, eksterne ressourcer samt kommentarer og ændringsforslag fra lærere, som allerede har udført lektionen.

Faglige emner: Affaldshåndtering, affaldssortering, analyse af affald

Materialer: Download materialerne her

Pris: Materialet er gratis