Systemisk tankegang - madsystem

Eleverne vil her teoretisk og praktisk arbejde med mad ud fra en systemisk tilgang.

I dette forløb vil eleverne kommer til at forstå vigtigheden af at kunne analysere et lokalt madsystem. De skal lave en simpel model af madsystemet, samle data og finde frem til potentielle problemer i systemet.

Afhængigt af hvordan man definerer et madsystem, kan nogle systemer være enorme. For eksempel det globale madsystem, eller et land eller en bys madsystem. Her er der både meget større input og output end en skole eller et enkelt hjems madsystem. Men selv et mindre madsystem, som en skoles, kan være ganske kompliceret.

Forløbet kan anvendes i 7.-9. klasse i naturfagene. Forståelse af systemer er vigtigt for alle de naturfaglige fag og giver generelle kompetencer inden for modellering.

  

Målgruppe: Udskoling

Varighed: 4-6 lektioner

Forløbstype: Forløbet afvikles på egen skole. Forløbet er oversat fra den Amerikanske ressource side for naturfagslærere, Teachers Try Science. En dansk introside til Teachers Try Science er tilgængelig her hvor oversatte danske forløb let kan findes og man også kan tilgå den Amerikanske hovedside

Faglige emner: Systemer, modellering, madsystemer, dataindsamling

Materialer: Tilgå gratis forløbet her

Pris: Materialet er gratis