Systemisk tankegang

Eleverne arbejder med, hvad et system er, og hvordan de arbejder naturfagligt med det.

Evnen til at analysere systemer er en grundsten i naturvidenskab. En systemisk tankegang kan bruges fx i undersøgelsen af et økosystem, men kan også bruges til at undersøge, hvorfor trafikpropper opstår i bestemte dele af en by. Ved at analysere delene i et system på en metodisk måde, afsløres mønstre og forhold, som ikke nødvendigvis er synlige, når man ser på hele systemet.

Denne lektion giver eleverne mulighed for at reflektere over, hvorledes de bruger en systemisk tankegang i deres hverdag, og hvordan den kan bruges i mange forskellige sammenhænge.

Innovationsprocessen SMUBA danner basis for tilgangen til den systemiske tankegang i forløbet.

Forløbet er oversat fra den Amerikanske ressource side for naturfagslærere, Teachers TryScience.

 

 

Målgruppe: Udskoling, ungdomsuddannelse

Varighed: 4-6 lektioner

Forløbstype: Forløb til anvendelse på den enkelte skole

Faglige emner: System, grænse, input, output, feedback, lukkede systemer, åbne systemer

Materialer: Undervisningsforløb

Pris: Tilgå gratis forløbet her 

En dansk introside til Teachers Try Science er tilgængelig her hvor oversatte danske forløb let kan findes og man også kan tilgå den Amerikanske hovedside.