Animator og ingeniør for en dag 

Klasselokalet er skiftet ud med værkstedet i Naturvidenskabernes Hus, og lyden af filmspeak, værktøj og glaskugler, der triller hen over gulvet, fylder huset. Da 24 lærere og lærerstuderende for nyligt var på besøg i Naturvidenskabernes Hus blev de introduceret til animationens kunst og ingeniørens arbejdsmetoder. 

Hvem drømmer ikke om at gøre sin undervisning levende? Det fik lærerne og de lærerstuderende redskaber til at gøre; i såvel konkret som overført betydning. 

At gøre levende, er en animators primære opgave, og lige præcis dét blev der prøvet kræfter med. Biologien bag smagssansen blev blandt andet gjort levende i en stop-motion video. Små smilende smagsløg sender hjertebreve op til hjernen for at fortælle, at maden smager surt. 

Historien om en solsikkes liv bliver ligeledes levende og personliggjort, når de små solsikkefrø ”flytter hjemmefra” ved at hoppe ud af solsikkens runde midte med tasken over skulderen for efterfølgende at plante sig selv i jorden - og vokse til en blomstrende solsikke.

Ingeniørens arbejdsmetode 

Lærerne og de lærerstuderende prøvede samtidig kræfter med at designe og bygge deres egne tidsmålere med plastflasker og gummislanger. Ingeniørens arbejdsmetode (engineering-didaktik) er anvendelsesorienteret og tager udgangspunkt i problemløsning. Idégenerering, design og skabelse er nogle af kendetegnene for metoden, og netop derfor fik lærerne og de lærerstuderende hænderne dybt begravet i såvel forsøg som teknologier denne dag. 

En af deltagerne, Mona, fortæller, hvad der for hende var et af dagens højdepunkter: 

Det at komme ud og se, hvad der er af muligheder i eksempelvis Naturvidenskabernes Hus, og se hvad vi kan bruge de eksterne læringsmiljøer til.” 

Animationen er en del af projektet ‘Animationer af Naturens Fænomener’, der er støttet af Nordea-fonden og Viborg Kommune. 

 
Besøget i huset er arrangeret med støtte fra Poul Due Jensen Foundation og Viborg Kommune.