Er det et undervisningsforløb? Er det en konkurrence? 
Jadet er Naturfagsmaraton!

Kort fortalt er Naturfagsmaraton et kreativt og innovativt undervisningsfoløb for 5. og 6. klasse, der kulminerer på en konkurrencedag. Forløbet består af en række praktiske opgaver, som eleverne skal løse. Hver opgave består af tre delopgaver. To af delopgaverne er, som hovedregel, praktiske byggeopgaver, og den sidste delopgave er en viden-opgave. Alle opgaver er designet således, at de kan løses af eleverne selv - med støtte fra lærerne og ved hjælp af materialer, der findes på skolen (eller som let og billigt kan skaffes). Alle opgaver er understøttet af værktøjsark samt forklaret i tekst. Til alle byggeopgaver er der udarbejdet en guidende videofilm.

Men hvorfor navnet Naturfagsmaraton?

Projektleder Janus Halkier forklarer: 

"Maraton signalerer, at det er krævende at deltage i forløbet, og det tager lang tid. Men selvom et maraton kræver mange kræfter undervejs, så kan langt de fleste deltage og færdiggør med et flot resultat, som de kan være stolte af." 

Det er både muligt at deltage i en helmaraton (otte gruppeopgaver) og i en halvmaraton (fem gruppeopgaver). Klasser med få elever kan med fordel melde sig til halvmaraton for at sikre kvalitet i opgaverne og dermed en succesoplevelse for eleverne. 

 

Danmarks største naturfagskonkurrence 

I år runder Naturfagsmaraton 26.000 tilmeldte elever fra 51 kommuner i hele landet. Det er, hvis ikke den største, så en af de største naturfagskonkurrencer i Danmark. Antallet af deltagende elever har været stødt stigende med en markant vækst de seneste fire år. 

 

Historien bag Naturfagsmaraton 

Konkurrencen blev opfundet af en række lærere og konsulenter fra Ry for 15 år siden. Dengang deltog ganske få klasser fra et par skoler i Ry og Skanderborg Kommune. Naturfagskonkurrencen blev herefter langsomt udbredt, først til hele Ry og Skanderborg Kommune, og derefter spredte det sig som ringe i vandet til de omkringliggende kommuner og videre ud i landet. Naturfagsmaraton var fra 2004 til 2011 drevet af virksomheden Skolevisioner. I 2011 overtog Naturvidenskabernes Hus konceptet. Målet var at udbrede det til mange flere, så elever og lærere i hele landet kunne få mulighed for at deltage i det udviklende forløb.  

 

Altid nye opgaver 

Der udvikles hver år en ny pakke af opgaver. De seneste år, er opgaverne blevet mere og mere autentiske og flere af opgaverne tager udgangspunkt i virkelige problemstillinger. En af opgaverne fra skoleåret 2016/2017 lød på, at eleverne skulle opfinde og designe hjælpemidler til Ingeborg og Otte på plejehjemmet , som har begrænset førlighed, så de kan samle ting op fra gulvet, mens de sidder i en stol eller går med rollator. I opgaven ”Rent vand i hanen” fra skoleåret 2017/2018 skal eleverne hjælpe beboerne i en landsby i Indonesien med at få rent drikkevand. Eleverne skal fx udvikle en opfindelse, som kan transportere rent grundvand op til landsbyen på bjergsiden. Eleverne ved godt, at deres opfindelse ikke sendes til plejehjemmet eller til Indonesien, men ikke desto mindre betyder en autentisk kontekst meget. Dels giver det eleverne mulighed for selv at kontakte fagfolk, eksempelvis plejepersonale, og få hjælp og inspiration og samtidig virker en problemstilling fra virkeligheden motiverende i sig selv. Opgaverne udvikles af et kreativt team med både medarbejdere fra Naturvidenskabernes Hus og eksterne fagpersoner fra blandt andet VIA læreruddannelsen, naturfagskonsulenter og det landsdækkende naturfagscenter Astra. 

 

Konkurrencedagen er en festdag 

På dagen kan eleverne vise, hvad de har lavet, og de dyster mod elever fra egen- og andre skoler. Der er dagen igennem højt energiniveau, og når dagens vindere udråbes, letter taget. 

Konkurrencedagen er kulminationen af forløbet. Når elever, der nu går i 9. klasse og har deltaget i Naturfagsmaraton da de gik i 5. eller 6. klasse, spørges om, hvad de tydeligst kan huske om Naturfagsmaraton, så er det altid konkurrencedagen, de fremhæver.  

 

Hvem kan være med 

Det er, som regel, kommunerne der betaler for deltagelse i Naturfagsmaraton. Herefter kan op til 24 5. og 6. klasser i kommunen tilmeldes. I de kommuner der deltager i Naturfagsmaraton, kan de skoler der ønsker at deltage, selv købe et arrangement. Naturfagsmaraton er non-profit og udover brugerbetaling støttes Naturfagsmaraton af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Undervisningsministeriet og Grundfos.  

 

Naturfagsmaraton i fremtiden 

Naturfagsmaraton er populært blandt både elever og lærere. I Naturvidenskabernes Hus arbejder vi hele tiden på at udvikle og forbedre Naturfagsmaraton. I efteråret 2017 blev en ny IT-platform åbnet. Der er både ny hjemmeside, nyt konkurrencemodul, videovejledninger til opgaverne, og en lærerside der er let at bruge. Selvom Naturfagsmaraton udvikler sig fra år til år, vil målet altid være, at styrke elevernes kompetencer til at arbejde kreativt med naturfag og teknologi samt inspirere lærerne til at udvikle undervisningen i natur og teknologi.