Opgaver til Naturfagsmaraton 2018/19

Livet i den fiktive provinsby "Grønby" er omdrejningspunktet for opgaverne til dette års Naturfagsmaraton. Eleverne skal arbejde med alt fra animationsfilm til stærke konstruktioner, der skal stabilisere og støtte et udsigtstårn. 

Opgaverne er nu offentliggjort på www.naturfagsmaraton.dk, og forberedelserne er derfor i fuld gang! Lærer Ulrik Kvist deltager igen i år med sine elever, og temaet om Grønby falder i god jord hos ham:
"Opgaverne i dette års Naturfagsmaraton er virkelig gode og spændende. Det er en rigtig god tanke det her med at have et centralt emne omring "Grønby", og hjemmesiden er rigtig flot udformet og gør det nemt for eleverne at gå til," fortæller lærer Ulrik Kvist.

"Sværhedsgraden i opgaverne virker rigtig god i år"

Med udgangspunkt i evalueringerne fra sidste år har udviklingsteamet bag opgaverne til Naturfagsmaraton justeret sværhedsgraden i opgaverne. Og netop det at opgaverne der blevet nemmere at gå til for eleverne pointere Ulrik Kvist:

"Sværhedsgraden i opgaverne virker rigtig god i år. Og det er rigtig fint, den måde det er sat op på, igen på hjemmesiden, hvor det er forklaret med reglerne: Hvad man må, og hvilke materialer man må bruge. Det gør det nemt for eleverne, og også nemt for os lærere at vide, hvad vi har at arbejde med."

Alle tilmeldte skoleklasser kan nu hente opgaverne ved at bruge UNI-login på hjemmesiden.

INGENIØRENS ARBEJDSMETODE

En stor del af opgaverne skal løses ud fra den tilgang, der ligger i engineeringdidaktikken, som er ingeniørens arbejdsmetode og en anvendelsesorienteret tilgang, hvor eleverne arbejder med at løse konkrete udfordringer ud fra en model, som blandt andet omhandler at undersøge, få idéer, planlægge, bygge og forbedre.

”Ved at inddrage engineering bliver eleverne udfordret på deres evne til at kommunikere, planlægge og samarbejde – samtidig med, at de anvender naturfaglig viden i en konkret sammenhæng. Eleverne får dermed mulighed for at bruge den viden, de har tilegnet sig i forhold til konkrete udfordringer, som de selv er med til at formulere løsningerne på”, siger direktør i Naturvidenskabernes Hus, Nanna Seidelin.

 

UDFORDRINGER I GRØNBY

Eleverne skal arbejde med at løse nogle af de spændende udfordringer der er, når man bor i en by. Det skal de med udgangspunkt i den fiktive by ”Grønby”, som er et billede på en helt almindelig dansk provinsby. Grønby er en populær by, og der flytter hele tiden flere mennesker til byen. Samtidig ønsker beboerne at passe godt på byens natur og på de ressourcer, der er til rådighed. Med udgangspunkt heri skal eleverne udtænke kreative og smarte løsninger til de udfordringer, tilflytningen giver.

Der er tale om åbne opgaver, hvor eleverne over en periode arbejder bredt inden for faget natur og teknologi. På den måde opnår den enkelte elev større kendskab til forskellige materialers egenskaber og erfarer, hvilket design, der giver den bedste konstruktion. 

Som afslutning mødes skoleklasserne i de enkelte kommuner for at konkurrere om de bedste opgaveløsninger, vise deres opfindelser frem og lade sig inspirere af andre elevers løsninger på samme opgave.

 

EN FEST FOR FÆLLESSKABET

Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus, mener, at Naturfagsmaraton kan lægge grundstenene til en interesse for naturvidenskab og teknologi hos eleverne: 

”Konkurrencedagene er en fest for fællesskabet, sammenholdet og de innovative idéer. På dagen kan eleverne vise, hvad de har lavet, og de dyster mod elever fra egen og andre skoler. Der er dagen igennem et højt energiniveau, og når dagens vindere udråbes, letter taget”, siger hun og uddyber:

”Når elever, der nu går i 9. klasse og har deltaget i Naturfagsmaraton da de gik i 5. eller 6. klasse, spørges om, hvad de tydeligst kan huske om Naturfagsmaraton, så er det altid konkurrencedagen, de fremhæver. Den begejstring og det engagement, der i øvrigt kendetegner hele Naturfagsmaraton, kan forhåbentligt skærpe elevernes sammenhold i klassen, deres faglige nysgerrighed og interesse for naturfag og teknologi”.

Det er 16. år i træk at Naturfagsmaraton afholdes. I sæsonen 2017-2018 var omkring 26.000 elever tilmeldt. Der er stadig gang i tilmeldingerne til denne sæson, og der er fortsat plads. Se hjemmesiden for ledige konkurrencer og om din kommune er tilmeldt.

ENGINEERING I SKOLEN

Naturvidenskabernes Hus arbejder med at indarbejde engineeringdidaktikken i Naturfagsmaraton gennem projektet ”Engineering i skolen”. Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.

 

DET PRAKTISKE OM NATURFAGSMARATON

Naturfagsmaraton er landets største naturfagskonkurrence og er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet. Både elever og lærere får erfaringer med undersøgende og praktisk undervisning, der har til hensigt at øge elevernes interesse i og motivation for at lære mere om naturfag og teknologi. Som en del af Naturfagsmaraton skal eleverne arbejde med opgaver hjemme på skolen i 12-20 lektioner. Opgaverne er forberedelse til en konkurrencedag i foråret, hvor op til 24 lokale klasser dyster mod hinanden.

 

KORT OM DENNE SÆSONS OPGAVER I NATURFAGSMARATON

Eleverne skal blandt andet overveje og finde løsninger, som sikrer effektiv vanding af de mange byhaver, der opstår på altaner og i baggårde, en forening arbejder med at begrænse madspild og har brug for en løsning, der giver bananer længere holdbarhed, i byen er der planer om at opføre et højt udsigtstårn, som skal konstrueres på den mest hensigtsmæssige måde, skolens børn har brug for aktiviteter, der fremmer deres sundhed og livskvalitet, en festival kommer til byen og der er brug for at reducere støjgenerne, borgmesteren spørger om hjælp til at udtænke nye lejlighedstyper, der skal indrettes så hensigtsmæssigt som muligt – og så skal der i øvrigt findes løsninger til bekæmpelse af rotter og reduktion af vandspild.