OM NATURFAGSMARATON

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb i matematik, håndværk og design og natur/teknologi for elever i 5. og 6. klasse. Naturfagsmaraton giver elever og lærere erfaring med undersøgende og praktisk undervisning, hvilket øger elevernes interesse og motivation for de naturvidenskabelige fag. 

  • Naturfagsmaraton 2021 forløber fra efteråret 2020, hvor opgaverne offentliggøres, til foråret 2021, hvor forløbet afsluttes med en konkurrencedag.

  • Undervisningsforløbet består af seks opgaver, som eleverne arbejder med hjemme på skolen i 12-20 lektioner. 

  • Undervisningsforløbet afsluttes med en konkurrencedag, hvor op mod 20 klasser fra lokale skoler dyster mod hinanden om de bedste løsninger på opgaverne.

  • Opgaverne i Naturfagsmaraton er udviklet i samarbejde med lærere, læsevejledere, elever og eksperter inden for didaktik og specifikke fagområder.

  • Opgaverne er udviklet med henblik på, at eleverne møder et passende fagligt niveau, og at de kan løse opgaverne på mange forskellige måder.

  • Opgaverne er bygget op omkring Engineering Design Processen. Læs mere her.

ELEVER OG LÆRERE FORTÆLLER

Hør Mads og Gustav og deres klassekammerater fra Mølleskolen i Ry fortælle om, hvad der er det sjoveste ved Naturfagsmaraton. Hør også lærerne fortælle, hvorfor de har valgt at være med. 

SIDSTE ÅRS OPGAVER

Tag et kig på nogle af opgaverne fra Naturfagsmaraton 2019. Opgaverne er udviklet i samarbejde med Novozymes, Dansk Byggeri og Dansk Akustisk Selskab for at gøre undervisningen så virkelighedsnær som muligt. I Naturfagsmaraton arbejder eleverne med rigtige løsninger på virkelige problemer. 

GRØNBY SKYWALK

Opgaven 'Grønby Skywalk' er udviklet i samarbejde med Dansk Byggeri. Her fik eleverne til opgave at bygge en model af en skywalk, der skulle gå så langt ud over kanten som muligt ved Grønbys smukke klint ned til havet. Til det måtte elverne kun bruge pap, papir, aviser, karton, tape, lim, plastiklommer og snor. Eleverne skulle også designe et symmetrisk flisemønster til et lægge foran Grønby Klint Besøgscenter.

 

SE OPGAVEN HER

SEJE ENZYMER FRA NOVOZYMES

I opgaven 'Seje enzymer fra Novozymes' skulle eleverne arbejde med enzymer i vaskemidler. De skulle undersøge, teste og dokumentere, om amylase-enzymer kan hjælpe med at gøre et flydende vaskemiddel bedre til at vaske beskidt tøj rent. Enzymer kan nemlig hjælpe med at opløse pletter på tøjet, så snavset tøj kan vaskes rent ved kun 20 grader. På den måde sparer man energi på at varme vandet op.

 

SE OPGAVEN HER

DÆMP LYDEN

Opgaven 'Dæmp lyden' er udviklet i samarbejde med Dansk Akustisk Selskab. Her skulle eleverne bygge et lyddæmpet kontor til Grønby Maskinfabrik, hvor de mennesker, der arbejder på fabrikken, kunne holde øje med den uden at blive forstyrret af larmen. Eleverne skulle også lave et kort over et område i deres by, hvor de mindst 10 steder skulle måle lydstyrken.

 

SE OPGAVEN HER

KONTAKT

Kontakt os meget gerne, hvis du har spørgsmål til Naturfagsmaraton. Er du lærer, kontakt Laila eller Marianne. Henvender du dig på vegne af en kommune, kontakt Janus. 

NATURFAGSMARATON 2021 ER STØTTET AF