200 skoleelever til Engineering Day i Naturvidenskabernes Hus

Skoleelever har i denne uge mulighed for at afprøve deres evner som ingeniører. Det har de når det landsdækkende initiativ Engineering Day finder sted på skoler og i sciencecentre landet over.  

Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro slog mandag dørene op for de første af i alt 200 elever, som i denne uge gæster huset for at afprøve deres naturfaglige viden og gennem engineering (ingeniørens arbejdsmetode), at udvikle og teste praktiske løsninger på konkrete udfordringer.

I alt 200 skoleelever gæster Naturvidenskabernes Hus for at udvikle og teste praktiske løsninger på konkrete udfordringer ved Engineering Day 2018. Foto: Naturvidenskabernes Hus.


Tre forskellige opgaver

I år arbejder eleverne med tre forskellige opgaver på Engineering Day. I to af opgaverne skal eleverne arbejde med Verdensmålet omkring Bæredygtige byer, enten ved at designe stabile boliger til Brasiliens slumområder eller konstruere huse, der kan modstå stigende vandstande. I den tredje, som er den eleverne ugen igennem arbejder med i Naturvidenskabernes Hus, skal de anvende Micro:bit (en mikrocomputer, der nemt kan kodes til en lang række funktioner og aktiviteter), og udvikle kodesprog, så de kan kommunikere.

Opgaven som eleverne mandag arbejdede med i Naturvidenskabernes Hus handlede konkret om at opfinde en foderautomat til kæledyr, som kan dosere en specifik mængde foder – eksempelvis når kæledyret er alene hjemme.

Ingeniør for en dag

”Engineering Day giver eleverne mulighed for at være ingeniører for en dag og udvikle løsninger på konkrete problemer. De skal designe, bygge og konstruere og derigennem få fornemmelsen af, hvad naturfag kan bruges til i det virkelige liv”, fortæller Ghita Wolf Andreasen, direktør i Engineer the future, som sammen med Naturvidenskabernes Hus står bag Engineering Day:

”Når eleverne bruger deres naturfaglige viden til noget konkret, husker de den bedre – og samtidig bliver naturfagene langt mere relevante og vedkommende. Det motiverer eleverne, og gør dem nysgerrige på at lære mere. Alt sammen er det med til at løfte deres faglige niveau,” siger Ghita Wolf Andreasen.

Eleverne skal i Naturvidenskabernes Hus opfinde en foderautomat til kæledyr, som kan dosere en specifik mængde foder. Det skal de blandt andet ved hjælp af Micro:bit. Foto: Naturvidenskabernes Hus.

Stor interesse for Engineering Day

Omkring 900 lærere fra knap 600 skoler landet over har tilmeldt sig Engineering Day. Den store interesse glæder Nanna Seidelin, direktør i Naturvidenskabernes Hus:

”Det er kun anden gang, vi afholder Engineering Day, men lærerne har allerede taget rigtigt godt imod tilbuddet. Tilbagemeldingerne fra sidste år har været meget positive, og det er helt afgørende for elevernes oplevelse af dagen, at lærerne er engagerede. Vi håber derfor, at dette års opgaver kan vække lige så meget motivation og glæde rundt om i klasseværelserne som sidste år,” siger Nanna Seidelin.

Fakta om Engineering Day

Ud over grundskoler, foregår Engineering Day på følgende sciencecentre og ingeniøruddannelser:  SDU, Enigma, Experimentarium, MindFactory by ECCO, Teknisk Museum, Universe, Naturvidenskabernes Hus, VIA University College og Aarhus Universitet. 

Foto: Naturvidenskabernes Hus.

Engineering Day arrangeres af Engineer the future og Naturvidenskabernes Hus. Projektet er en del af Engineering i skolen, som er et samarbejde mellem Engineer the future, Naturvidenskabernes Hus, Astra og VIA University College, finansieret af Villum Fonden, Industriens Fond, Lundbeckfonden og A.P. Møller Fonden.