20.000 elever dyster i Danmarks største naturfagskonkurrence

Rekordhøjt antal 5. og 6. klasser dyster i foråret i samarbejde, kreativitet og naturfaglig viden i den landsdækkende konkurrence, Naturfagsmaraton.

Boldnet, bukke og lyden af hvinende gummisko bliver skiftet ud med kreative opfindelser og nye venskaber på tværs af skoler, når sportshaller i hele landet omdannes til naturfagseksperimentarier.

 

Et par måneder før konkurrencen er eleverne blevet stillet 8-11 udfordringer (halv- eller helmaraton) inden for naturfag og teknologi. Udfordringerne, som der ikke er ét rigtigt svar på, men mange, har eleverne løst ved at være undersøgende og eksperimenterende; med læreren på sidelinjen som sparringspartner. Også kaldet åbne opgaver.

 

Hvert år udvikles nye opgaver til konkurrencen, og eleverne får altid et par gode tips med på vejen. I år skal de fx bygge en opfindelse, der kan løfte mest muligt hurtigst muligt, og et ophæng, der kan bære ting, som ikke tåler rystelser. Som hints kan børnene undersøge taljer, trisser og tandhjul og lade sig inspirere af bilers støddæmpere og elastikophæng til mikrofoner.

 

Nye krav til naturfagslærere
Naturfagsmaraton arrangeres af Naturvidenskabernes Hus, og det er i år 13. år, konkurrencen løber af stablen. Om den stigende interesse for at deltage i undervisningsforløbet og konkurrencen siger projektleder Janus Halkier fra Naturvidenskabernes Hus:

 

”Vi oplever i disse år en markant stigende efterspørgsel fra naturfagslærere om at deltage i konkurrencen. Sidste år deltog 16.000 elever og i år 20.000. Med de nye krav om, at eleverne kan opstille undersøgelser, designe modeller, perspektivere undervisningen til omverdenen og kommunikere om natur og teknologi, så rammer forløbet ned i naturfagslærernes behov for at udvikle undervisningen. Undervisningsforløbet er tværfagligt – på samme måde som naturfag anvendes i ”det virkelige liv”.

 

Se kravene til undervisningen her: http://naturfagsmaraton.nvhus.dk/laering.aspx

 

 

”Det er ikke uden grund, at forløbet kaldes et maraton. Det er et omfattende forløb, der kræver grundig forberedelse og vedholdenhed at gennemføre. Derfor er vi rigtigt glade for, at så mange ambitiøse lærere kaster sig ud i det. Og det er da også vores erfaring, at oplevelsen er stor, og forløbet gør det nemmere for lærere og elever at arbejde med nye naturfaglige problemstillinger fremover,” siger Janus Halkier.

 

Naturfagsmaraton er støttet af Lundbeckfonden, Grundfos, Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling, Otto Mønsteds Fond og Knud Højgaards Fond.

 

Naturvidenskabernes Hus, som er en non-profit organisation, har udviklet opgaverne og afvikler konkurrencerne. Naturvidenskabernes Hus driver også det landsdækkende netværk for skole-virksomhedssamarbejde, Jet-Net.dk. Formålet med Naturfagsmaraton er at udvikle elevers opfindsomhed og innovationskompetencer samt øge deres interesse for og glæde ved naturvidenskab og teknologi. Naturfagsmaraton giver samtidig natur- og teknologilærere inspiration til at arbejde med innovative opgaver i undervisningen.