50.000 skole- og gymnasieelever tog del i Naturvidenskabernes Hus’ aktiviteter

I 2019 deltog lige under 50.000 skole- og gymnasieelever i Naturvidenskabernes Hus’ aktiviteter. 4 ud 5 elever har fået ny viden om jobmuligheder, og 38 procent har fået mere lyst til at tage en erhvervsuddannelse, viser evaluering.

 

Omkring 50.000 skole- og gymnasieelever har i 2019 besøgt en virksomhed, mødt inspirerende rollemodeller, oplevet fællesskabet i Naturfagsmaraton, været til Girls’ Day in Science eller besøgt det runde hus i Bjerringbro.

Fælles for dem alle er, at de har arbejdet på en anderledes og inspirerende måde med naturfagene og matematik. Rigtig mange af dem er blevet introduceret til hverdagen i danske virksomheder gennem virksomhedsrelevante opgaver og undervisningsforløb med udgangspunkt i reelle, virkelighedsnære problemstillinger.

Naturvidenskabernes Hus’ egne evalueringer viser, at elevernes holdning til naturvidenskab og teknologi bliver påvirket af at være en del af aktiviteterne i Naturvidenskabernes Hus.

38 procent af eleverne, der deltog i aktiviteter med faglærte rollemodeller fik mere lyst til en erhvervsuddannelse

.

På tværs af alle aktiviteter angiver 9 ud af 10 elever, at undervisningen er mere spændende, når de ser, hvad fagene kan bruges til i virkeligheden. 4 ud af 5 elever har fået ny viden om jobmulighederne. Og 38 procent af de elever, der har deltaget i aktiviteter med faglærte, angiver, at de har fået mere lyst til at tage en erhvervsuddannelse.

Direktør i Naturvidenskabernes Hus, Anders Dahlstrup, hæfter sig ved det sidste tal.

”At så mange af vores elever har fået øjnene op for en erhvervsuddannelse er virkelig positivt. Vi har en bindende opgave på tværs af stat, regioner, kommuner, uddannelsessektor og virksomheder, der handler om, at vi skal have flere unge ind på erhvervsuddannelserne. Tallene her viser, at skole-virksomhedssamarbejde er en vigtig brik i løsningen,” siger han.

Naturvidenskabernes Hus kommer i 2020 til at arbejde endnu mere for at bygge bro til erhvervsuddannelserne, fortæller Anders Dahlstrup.

”Naturvidenskabernes Hus tilbyder kommuner, regioner og virksomheder nogle meget spændende muligheder for at inspirere de unge til en erhvervsuddannelse. Vi har ekspertisen, og vi glæder os til at komme i gang med den store udfordring,” siger han.

Også lærerne er glade for Naturvidenskabernes Hus’ forløb. Således vil 87 procent anbefale deres kolleger at deltage.

Den politiske aftale ”Fra folkeskole til faglært” fra 2018 angiver, at ud af en ungdomsårgang skal 25 procent i 2020 og 30 procent i 2025 vælge en erhvervsuddannelse direkte efter grundskolen. Derudover skal fuldførelsen stige til mindst 60 procent i 2020 og mindst 67 procent i 2025. Kun omkring 19-20 procent valgte en erhvervsuddannelse i 2019.