Elever fra 8. klasse opfinder vejrstationer og får smagsprøver på håndværksfaget

KLOGE HÆNDER: For at få indsigt i de muligheder, der findes med en erhvervsuddannelse, skal 100 elever fra 8. klasser i Kolding opfinde vejrstationer, der kan registrere klimaændringer, arbejde med praktiske håndværksopgaver og møde faglærte på lokale virksomheder

Under overskriften ”Kloge hænder” skal næsten 100 skoleelever fra 8. klasser på Ålykkeskolen og Munkevængets Skole i Kolding introduceres til håndværksfagene og til de muligheder, der ligger i en faglært fremtid. Foto: HANSENBERG.

Introduktion til håndværksfagene

Virksomhederne mangler faglært arbejdskraft og eleverne i skolernes udskolingsklasser mangler viden om jobmulighederne med en erhvervsuddannelse. Under overskriften ”Kloge hænder” skal næsten 100 skoleelever fra 8. klasser på Ålykkeskolen og Munkevængets Skole i Kolding de kommende to uger derfor introduceres til håndværksfagene og til de muligheder, der ligger i en faglært fremtid.

Det skal de gennem et forløb på Erhvervsskolen HANSENBERG, som er tilrettelagt af Tektanken, der er et landsdækkende netværk mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner, som faciliteres af Naturvidenskabernes Hus i Bjerringbro. 

Ingeniørens arbejdsmetode

Under vejledning af fagfolk og med hjælp af de teknologier og arbejdsredskaber, der findes på HANSENBERG (lasercutter, 3D-print, microBit m.v.), skal eleverne bruge deres faglige og praktiske evner til at opfinde en vejrstation, som kan registrere klimaændringer samt måle nedbørsmængder, temperaturer, vindhastighed og vindretning. Til vejrstationen skal eleverne designe og bygge det, der hedder en ”engelsk hytte” (et lille tremmehus til opstilling af meteorologiske måleinstrumenter). Arbejdet skal eleverne udføre med udgangspunkt i ingeniørens arbejdsmetode, som blandt andet handler om at undersøge, få idéer, planlægge, bygge og forbedre.

Ud over de praktiske opgaver, som giver indsigt i de forskellige håndværksfag og uddannelsesmæssige muligheder, skal eleverne på virksomhedsbesøg, hvor de møder faglærte, hører om deres arbejde og ser fagene udført i praksis. Forløbet afsluttes med et forældrebesøg, hvor eleverne præsenterer deres vejrstationer, og hvor der er mulighed for stille spørgsmål til studievejledere m.fl.

Øjenåbner for en faglært fremtid

For Nanna Seidelin, der er direktør i Naturvidenskabernes Hus, som står bag Tektanken, er ”Kloge Hænder” et vigtigt bidrag til, at inspirere flere elever til at søge mod erhvervsskolerne:

”Når eleverne arbejder praktisk med konkrete udfordringer inden for naturfag, matematik, teknologi og håndværk, og når de får mulighed for at møde engagerede medarbejdere, der brænder for deres fag på virksomhederne, så får de øjnene op for de mange spændende job- og karrieremuligheder, der findes med en erhvervsuddannelse. Vi ved også at forældrene har stor indflydelse på de unges uddannelsesvalg. Det er derfor vigtigt at de som i dette forløb, får mulighed for at se og høre, hvilke muligheder, der findes med en erhvervsuddannelse”.

Et anderledes og spændende initiativ

Carsten Schmidt, der er udviklingschef på Erhvervsskolen HANSENBERG, ser ”Kloge hænder” som et spændende forløb, der adskiller sig markant fra de traditionelle brobygningsforløb og som styrker skolens samarbejde med grundskolerne:

”Modsat andre brobygningsprojekter er grundskolelærerne aktive deltagere i dette forløb. Det giver dem indblik i de mange spændende muligheder erhvervsuddannelserne tilbyder og i, hvordan de kan bygge bro til den undervisning klassen i øvrigt arbejder med. For eleverne er det også et markant anderledes forløb, for via det meget konkrete projekt, de arbejder med gennem en hele uge, får de indblik i al den teknologi håndværksfagene indeholder i dag. Jeg tror eksempelvis, at eleverne bliver noget overrasket, når de oplever, at håndværksfagene indeholde så mange digitale muligheder og gode karrieremuligheder, som de gør”, siger Carsten Schmidt.

En løbende indsats målrettet erhvervsskolerne

”Kloge hænder” er en del af Tektankens løbende indsats målrettet erhvervsskolerne. I april i år besøgte 700 skoleelever 25 virksomheder i hele landet og i oktober besøgte 1100 skoleelever 30 håndværks-, produktions- og industrivirksomheder i Silkeborg Kommune. Tektanken planlægger i øjeblikket lignende forløb i andre kommuner, og det er planen at udbrede Kloge hænder-konceptet til alle de kommuner, der ønsker at gøre en indsats på området.

Fotos: HANSENBERG.

Fakta om Kloge hænder på HANSENBERG:

  • Fire 8. klasser med til sammen næsten 100 elever fra Ålykkeskolen og Munkevængets Skole i Kolding deltager i ”Kloge hænder” på Erhvervsskolen HANSENBERG, C F Tietgens Vej 11, 6000 Kolding

  • Over i alt 2 x 5 skoledage (af praktiske årsager hver på tværs af to undervisningsuger), skal eleverne forholde sig til ”Teknologiens betydning for menneskers levevilkår”. Det skal de med ingeniørens arbejdsmetode og ved at bygge et system, der kan varsle klimaændringer:

    1. forløb finder sted 5.-11. december (ons., tors., fre., man. og tirs.)
    2. forløb finder sted 13.-19. december (tors., fre., man., tirs. og ons.)

  • Tal fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at hvis optaget til erhvervsskolerne ikke ændres, kan vi som samfund mangle op imod 70.000 personer med en erhvervsrettet uddannelse i 2025. Kilde: https://www.ae.dk/publikationer/danmark-kommer-til-at-mangle-faglaerte.