Girls’ Day in Science slår rekord: Over 3200 deltagere

Den landsdækkende kampagne Girls’ Day in Science er mere populær end nogensinde før. Mod 1700 deltagere i 2018 er der i år tilmeldt over 3200 piger. Også blandt arrangørerne er interessen for at inspirere piger til naturvidenskab og teknologi stor. Flere er kommet på venteliste med beskeden om at måtte vente til næste år.

 

Foto: HEMPEL

Girls’ Day in Science er blevet et tilløbsstykke. Mens deltagerantallet er det højeste nogensinde, står virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer i kø for at invitere pigerne indenfor til en dag i naturvidenskabens og teknologiens tegn. I alt 61 arrangører åbner dørene den 2. oktober, hvor kampagnen løber af stablen.

Særligt Region Midtjylland har pigerne fået øjnene op for Girls’ Day in Science. Op mod halvdelen af alle deltagere kommer fra en grundskole eller et gymnasium i det midtjyske, hvilket glæder formand for Regionsrådet i Region Midtjylland, Anders Kühnau (A):

Erfaringerne fra Girls' Day in Science viser, at det faktisk kan lade sig gøre at understøtte diversiteten på de tekniske og naturvidenskabelige fag. Derfor er det fantastisk, at en hel masse unge kvinder nu kommer ud i regionens virksomheder og oplever, hvordan virkeligheden for en STEM-uddannet ser ud. Samtidig er det et flot eksempel på styrken i den Midtjyske Teknologipagt, som vi i regionsrådet har øremærket 55 millioner kroner til,” siger han.

STEM er en international betegnelse for uddannelser og jobs indenfor Science, Technology, Engineering og Math.

Girls' Day in Science er blandt andet støttet gennem den Midtjyske Teknologipagt, hvor Region Midtjylland i et partnerskab med uddannelsesinstitutioner, virksomheder, kommuner og andre organisationer arbejder for, at flere får en STEM-uddannelse – herunder, at flere kvinder får øjnene op for naturvidenskab. 

Stærkt eksempel på succesfuldt projekt i Teknologipagten 

Girls’ Day in Science er også med som et projekt i den nationale Teknologipagt, som på landsplan arbejder for flere unge på STEM-uddannelserne. Direktør i Teknologipagten Christian Vintergaard glæder sig over interessen for kampagnen: 

Vi vil gerne være med til at skabe mere begejstring blandt piger og kvinder for STEM. Og her er Girls’ Day in Science et stærkt eksempel på et projekt i Teknologipagten, som både flytter noget konkret ude i virkeligheden, men samtidig er med til at sætte nationalt fokus på udfordringen med, at piger og kvinder desværre stadig er underrepræsenterede i STEM,” siger han.

Evalueringer fra tidligere års Girls’ Day in Science viser, at halvdelen af de piger, der har deltaget, får mere lyst til at tage en teknisk eller naturvidenskabelig uddannelse. Girls’ Day in Science har altså stor betydning for, at flere unge kvinder vælger en naturvidenskabelig eller teknisk uddannelse – og dermed at virksomheder og organisationer i fremtiden får de medarbejdere og kompetencer, de efterspørger.  

Girls’ Day in Science er arrangeret af Tektanken, som er landets største netværk for skole-virksomhedssamarbejde. Tektanken hører under Naturvidenskabernes Hus, hvor konstitueret direktør Maiken Lykke Lolck anerkender virksomhedernes opbakning til kampagnen:

Vi er selvfølgelig rigtig glade for den store opbakning til Girls’ Day in Science fra både virksomheder, organisationer og uddannelsesinstitutioner. Vi har stadig en udfordring med at vise pigerne, hvad der ligger af muligheder med en naturvidenskabelig uddannelse, og derfor har det stor betydning for en kampagne som Girls’ Day in Science, at vi oplever det store engagement fra deres side.”

Det er syvende gang, at Girls’ Day in Science afholdes. Virksomheder som Ørsted, Novozymes, Grundfos, Haldor Topsøe, Microsoft, Google, Dell, TDC Group, Hempel, Vestas, Netcompany og mange flere åbner dørene den 2. oktober. Også uddannelsesinstitutioner som fx Aarhus Universitet, DTU og Aalborg Universitet er med.

Tektanken er støttet af Fremstillingsindustrien, Novo Nordisk Fonden, Nordea Fonden, Lundbeckfonden og Villum Fonden.

FAKTA:

Girls’ Day in Science er en landsdækkende kampagnedag, hvor piger - primært fra grundskolens ældste klasser og gymnasier - kommer ud på virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationerHer arbejder de med praktiske og virksomhedsrelaterede opgaver. De møder også kvindelige medarbejdere og studerende, der fortæller om deres karriere og mulighederne med en naturvidenskabelig/teknisk uddannelse.

Alle Girls' Day in Science-arrangementer kan ses på www.tektanken.dk. Filtrér på Girls' Day in Science under Undervisningstilbud.

NB til pressen.

Vi sender igen pressemateriale ud den 25. september med en oversigt over alle arrangementer, casehistorier med citater på udvalgte arrangører og kontaktoplysninger til arrangørerne. Alle arrangører, programmer osv. kan allerede nu ses på www.tektanken.dk.

Hent billedet fra toppen her.