Sammenhold og konkurrence gik hånd i hånd, da 400 skoleelever dystede om de bedste opfindelser til Naturfagsmaraton i Aabybro

Stafet og Det høje tårn

    

Lyd i byen

   

Camilla Fuur Damkjær

  

Den smarte lejlighed

Udsigtstårne på mere end to meter, udelukkende bygget af papir og tape, og vandrensningsanlæg konstrueret af gamle sodavandsflasker og planker er blot nogle af de mange opfindelser, der stolt blev vist frem i DGI Huset tirsdag.

Naturfagsmaraton har indtaget Nordjylland, og tirsdag lagde den landsdækkende konkurrence vejen forbi Aabybro, hvor omkring 400 5. og 6. klasseelever fra Jammerbugt Kommune dystede i naturfag og teknologi.

 

Sammenhold, sjov og kreativitet

Inden konkurrencedagen har eleverne arbejdet med opgaver på skolen, der alle omhandler den fiktive provinsby Grønby. En af opgaverne er ’Lyd i byen’, og her skulle eleverne konstruere et instrument, der kan spille udvalgte lyde. Denne opgave har Ida og Cecilie fra 6. klasse på Skovgård Tranum Skole givet sig i kast med:

”Det er sjovt, og vi skal selv finde på noget, og vi skal samarbejde om at finde et musikinstrument, der kan passe til de lyde, der er sat krav om.”fortæller Cecilie og uddyber: ”Jeg synes, det er sjovt, fordi vi møder nogle nye, og vi skal være kreative, og samtidig skal vi også være sammen med vennerne.” 

Netop sammenholdet fremhæver Ida også som noget af det bedste ved Naturfagsmaraton:

”Det er sjovt, fordi man kommer ud og møder nye mennesker, og man finder ud af, hvordan de arbejder, og hvad de gør.”

Elevernes glæde ved Naturfagsmaraton har Camilla Fuur Damkjær, der er lærer på Skovgård Tranum Skole, også erfaret: 

”De er kommet jublende glade tilbage, når de har fundet deres lyd eller fundet en måde til at bygge en fod til deres tårn, så de overholder målene. Så det har været fedt at se, at de har været så positive og glade for det.”

 

Ingeniørens arbejdsmetode og sammenhænge på tværs

Til Naturfagsmaraton arbejder eleverne med engineering-processen, hvor de arbejder som ingeniører og opfindere, og netop denne proces fremhæver Camilla Fuur Damkjær:

”Det giver dem en god grobund til at forstå, hvordan man fremadrettet skal give sig i kast med projekter,”fortæller hun og fortsætter:

”De kan tænke kreativt, og de får en større forståelse af, at vi ikke kun kan lære om el eller lyde eller øret, men vi skal forstå, hvordan alting hænger sammen. Det kan give dem en overordnede forståelse af, hvorfor vi har naturfag, hvad vi skal bruge det til.”

 

Vinderne af Naturfagsmaraton, Jammerbugt Kommune, DGI Huset, Aabybro:

Helmaraton: 6.A Trekronerskolen

Halvmaraton: 6.S Skovgård Tranum Skole

 

Deltagende skoler i Naturfagsmaraton, Jammerbugt Kommune, DGI Huset, Aabybro:

Skovgård Tranum Skole

Fjerritslev Skole

Nørhalne Skole

Aabybro Skole

Skolecenter Jetsmark

Ørebroskolen

Trekronerskolen

Thorup-Klim Skole

Der afholdes i alt fire konkurrencedage i Nordjylland:

11.02.2019: Svenstrup Skole, Svenstrup

12.02.2019: DGI-huset, Aabybro

13.02.2019: Tolstrup-Stenum Friskole, Brønderslev

14.02. 2019: Arena Nord, Frederikshavn