Samarbejde mellem skoler og brancher skal sende tusinder af elever på virksomhedsbesøg

Tektanken samarbejder med tre brancheorganisationer om skolevirksomhedssamarbejde.

HAR DU MELDT DIG TIL TEKTANKENS NYHEDSBREV, HVOR DU KAN FÅ NYHEDER OM SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJD

Det er nemt! Klik her. 

Mange virksomheder har svært ved at rekruttere arbejdskraft med de rigtige kompetencer. Et nyt stort samarbejde om udbredelse af skolevirksomhedssamarbejde mellem Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien skal gøre noget ved problemet.

Nu sætter et nyt samarbejde mellem tre brancher for alvor blus under skolevirksomhedssamarbejde i Danmark.

Samarbejdet betyder, at skoleklasser fra 7. til 10. klasse i hele landet kan besøge virksomheder fra Fremstillingsindustrien, Dansk Byggeri og Træ- og Møbelindustrien og blive inspireret til en fremtid med teknologi og håndværk.

De tre brancher har tilsammen næsten 8000 medlemsvirksomheder, så potentialet fremover er stort. Foreløbig har godt 150 virksomheder over hele landet slået dørene op hen over efteråret og frem mod jul i et startskud, der de næste år skal vokse sig større.

Og indsatsen er vigtig. For hvis ikke flere unge beslutter sig for at uddanne sig til eksempelvis industritekniker, maskinsnedker eller murer, så kan produktions- håndværks- og industrivirksomhederne i fremtiden mangle tusindvis af faglærte medarbejdere.

Samarbejdet organiseres af Tektanken, der er videnscenter for skolevirksomhedssamarbejde i Danmark.

SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE INSPIRERER ELEVER

Og skolevirksomhedssamarbejde virker. Eleverne får nemlig øjnene op for uddannelses- og jobmuligheder, de ikke havde tænkt på før, når de arbejder med virksomhedsrelaterede opgaver og møder virksomhedernes medarbejdere.

Det fortæller direktør Nanna Seidelin i Naturvidenskabernes Hus, der står bag Tektanken:

”Vi ved, at det er i mødet med den engagerede medarbejder og i arbejdet med naturfag, matematik og håndværk i de virksomhedsrelaterede opgaver, at magien sker. Pludselig opdager mange skoleelever helt nye fremtidsmuligheder,” siger hun.

BRANCHER: VI SER ET STORT POTENTIALE I SKOLE-VIRKSOMHEDSSAMARBEJDE

Palle Damborg, bestyrelsesformand for Fremstillingsindustrien, ser store muligheder i samarbejdet nu og på længere sigt:

”Vi har brug for, at de unge får øjnene op for de mange, spændende muligheder i industrien. Jeg vil derfor gerne opfordre vores medlemsvirksomheder til at åbne dørene og inspirere de unge til at se mulighederne i en fremtid med et håndværk eller som tekniker,” siger han.

Det er vigtigt, at de unge kommer ud og oplever virkeligheden i industrien, påpeger Palle Damborg yderligere.

”Vi skal have de unge indenfor, så de kan danne sig deres egne erfaringer. Det er nu muligt med samarbejdet med Tektanken. Så kan vores dygtige, engagerede medarbejdere vise de unge, hvad det vil sige at arbejde i industrien.”

”NU ER DET LETTERE FOR OS AT FÅ BESØG AF EN SKOLE”

For underdirektør i Dansk Byggeri, Louise Pihl, er det et stort plus, at det med Tektankens hjælp nu er meget nemmere for medlemsvirksomhederne at få besøg af en skole og på den måde højne kvaliteten af samarbejdet for både eleverne og virksomheden:

”Vi er rigtig glade for samarbejdet med Tektanken. Det gør det lettere for virksomhederne i byggeriet at få besøg af en skoleklasse. Nu er der lavet undervisningsmaterialer, der er lige til at gå til for lærere, elever og virksomhed. Forhåbentlig vil rigtig mange skoler og virksomheder benytte sig af det. Målet er, at børnene lærer ude i virkeligheden, og at de får rigtig gode oplevelser fra vores branche med sig hjem,” siger hun.

Branchedirektør i Træ- og Møbelindustrien, Flemming Larsen, håber samarbejdet kan skabe interesse blandt flere unge:

”Vi får nu chancen for at påvirke elevernes interesse i at søge en fremtid inden for træ- og møbelindustrien. Det håber vi kan forbedre mulighederne for at rekruttere kvalificerede medarbejdere i fremtiden,” siger han.

Tektanken har siden 2012 matchet skoler og virksomheder gennem spændende og virkelighedsnær undervisning i naturfagene for derved at inspirere skoleelever til at se en fremtid med it, teknologi, og håndværk.

Mere end 300 virksomheder deltager i skolevirksomhedssamarbejde gennem Tektanken. 

TEKTANKEN ER STØTTET AF:

Fakta

Om Tektanken

  • Unge skal inspireres til at tage en uddannelse inden for det digitale eller tekniske område. Det er hovedformålet med Tektanken, et landsdækkende videnscenter for skolevirksomhedssamarbejde, der faciliteres af Naturvidenskabernes Hus.
  • Gennem Tektanken gør virksomhederne det muligt for elever i grundskolen og gymnasiet at arbejde praktisk med virksomhedsrelaterede opgaver og møde rollemodeller inden for naturvidenskab, teknologi, IT-branchen og faglærte brancher.
  • I 2018 har foreløbig omkring 10.000 elever deltaget i skolevirksomhedssamarbejde faciliteret af Tektanken
Fakta

Om brancherne

  • Dansk Byggeri
    5700 medlemsvirksomheder.
  • Fremstillingsindustrien
    1938 medlemsvirksomheder.
  • Træ- og Møbelindustrien
    300 medlemsvirksomheder.​
Fakta

Om branchesamarbejdet

  • Tektanken har udviklet i alt ti virksomhedsrelaterede brancheopgaver, som tager udgangspunkt i virksomhedernes faglighed.
  • Forløb og opgaver ligger tilgængelige for alle interesserede lærere på Tektankens portal på www.tektanken.dk.
  • På portalen kan lærerne booke forløb på den virksomhed, der er mest interessant og ligger i nærheden af deres skole.

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt