Teachers TryScience: Målstyret undervisning & entreprenørskab

I forløbet ”Fra vugge til grav – produkters livscyklus” skiller eleverne produkter ad, laver en livscyklusanalyse og kommer med miljørigtig forslagt til forbedring.

Vil du gerne arbejde med entreprenørskab og mere struktureret med både differentiering og målstyret undervisning, finder du god inspiration på Teachers TryScience; en amerikansk portal med ca. 200 tværfaglige undervisningsforløb til naturfagslærere.

SEKS DANSKE FORLØB

IBM, som er medudvikler af portalen, har i samarbejde med Naturvidenskabernes Hus og fire danske skoler testet og tilpasset nogle af de bedste forløb til danske forhold.

Formålet med Teachers TryScience er at gøre STEM-undervisningen (Science, Technology, Engineering and Math) spændende og relevant for eleverne og let for lærerne at undervise i.

RUBRICS – ET MÅLSTYRINGSVÆRKTØJ SKRÆDDERSYET TIL NY SKOLELOV

Kort fortalt er en rubric en matrix, der udspænder læringsmål og evalueringskriterier. Evalueringskriterierne beskrives på fire niveauer, der går fra 1. niveau for elever med særlige behov til 4. niveau, som skal udfordre elever med særlige forudsætninger, mens de to midterste niveauer dækker flertallet af elever.

Med udgangspunkt i de nye, danske fællesmål er der på Teachers TryScience udviklet rubrics til de seks danske forløb. Videoen ligger også under menupunktet Målstyring og Evaluering under de seks undervisningsforløb. Ifølge hende er evalueringssystemet skræddersyet til den nye skolelov.

ENTREPRENØRSKAB I FOKUS

Forløbene på Teachers TryScience tager udgangspunkt i det entreprenante frem for fagene. Eleverne skal fx bruge hverdagsmaterialer til at konstruere en robotarm eller designe og bygge en biosfære, hvor de senere kan arbejde med fødekæder og kredsløb.

På den måde arbejder eleverne som en ingeniør med at finde teknologiske løsninger på problemstillinger. Forløbene har fokus på kreativitet, samarbejde og problemløsning frem for fag, og det gør dem til oplagte muligheder for at arbejde med fællesfaglige fokusområder.

Et eksempel på, hvordan eleverne kan arbejde med entreprenørskab og produktudvikling er:

BYG DIN EGEN ROBOTARM

Fra 4. klasse

Varighed 1-2 lektioner

Holdet skal blive enige om designet af en robotarm, der kan opsamle et skumkrus. Materialerne er hverdagsmaterialer.

Eleverne skal igennem:

Del 1: Hvad er problemet

Del 2: Undersøgelse og brainstorm

Del 3: Byg model og prototype

Del 4: Afprøvning

Del 5: Forbedring

Del 6: Endelig løsning.

Der er arbejdsark til udskrift og en PPT-fil med inspiration til robotteknologi.

Andre nyheder

Kontakt

Kontakt