RETNINGSLINJER FOR BRUG AF BILLEDER OG VIDEO

I Naturvidenskabernes Hus arbejder vi for, at flere børn og unge får interesse for naturvidenskab og teknologi.

Det gør vi blandt andet ved at fortælle historier om vores mange aktiviteter, hvor skoleelever, lærerstuderende og lærere bliver inspireret af spændende virksomhedsbesøg, undervisningsforløb eller efteruddannelse.

Vi fortæller vores historier på sociale medier, på vores hjemmeside, i trykte publikationer eller i pressen, hvor vi altid vil lade billeder og video være en del af fortællingen til at understøtte budskabet.

Naturvidenskabernes Hus har stort fokus på, at offentliggørelsen af billed- og videomaterialet skal overholde gældende lovgivning og almindelig moral og etik. Disse retningslinjer er beskrevet for at sikre, at ingen føler sig udstillet, udnyttet eller krænket, når vi offentliggør billed- eller videomateriale.

Retningslinjerne beskriver, hvordan personoplysninger i form af billeder og video håndteres på digitale og trykte medier. Retningslinjerne bygger på Datatilsynets vejledninger og anbefalinger: https://www.datatilsynet.dk/emner/internet-og-apps/billeder-paa-internettet/

Brug af billeder

Alle, der indgår i en aktivitet i regi af Naturvidenskabernes Hus, enten hos os selv eller ude hos vores samarbejdspartnere, kan derfor opleve at blive fotograferet i forbindelse med aktiviteten.

Billederne vil for det meste blive brugt på vores hjemmeside www.nvhus.dk eller på vores Facebook- og LinkedIn-sider. De kan også blive brugt i trykte materialer, som f.eks. flyers eller på plakater, eller indgå som en del af en presseindsat i medierne.

Vi følger altid nedenstående principper i vores brug af billed- og videomateriale.

Vi vil altid

• Spørge læreren om der er elever, der ikke må fotograferes
  • Spørge eleverne, de lærerstuderende eller andre gæster, om vi må tage et billede af dem
  • Oplyse om billedets brug
  • Følge ønskerne fra de adspurgte
  • Kun tage relevante (harmløse) situationsbilleder at gæster, der indgår i spændende aktiviteter med teknologi og naturfag
  • Aftale på forhånd, hvis hele navne skal med
  • Fjerne billeder fra vores egne medier, så vidt det er muligt, hvis vi får et ønske om det

Kontakt os meget gerne for yderligere informationer eller ved spørgsmål.