Bagning og økologi i bioteknologi
Skærtoft Mølle åbner dørene og viser "anvendt bioteknologi" fra en hel ny vinkel. Få både teoretisk viden og praktisk erfaring med meltyper, glutenindhold, enzymer, dyrkningsformer samt bageprocesser i dette spændende 3. årige samarbejdsforløb.
Besøgskonceptet er et 3. årigt forløb med én bioteknologiklasse. Se læreplanen for alle fire aktiviteter i dokumentet med indhold for bioteknologi A (dokumentet finder du i materialerne).
AKTIVITET 1 (1.g) Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
En halv klasse ad gangen er på bagekursus hos Skærtoft Mølle.
Varighed: 4 timer.
Eleverne skal bage brød med forskellige slags mel og med forskellige teknikker. Bagning italesættes som bioteknologi, hvor kornets opbygning, samt indholdsstoffer, diskuteres. Programmet fra sidste år er vedhæftet.
AKTIVITET 2 (1.g) Oplevelser og aktiviteter med virksomheden
Hele klassen har laboratoriedag på gymnasiet, hvor Skærtoft Mølle deltager.
Varighed: 4 timer.
Eleverne skal derudover lave undersøger af mel, herunder:
- Kvantificering af gluten i meltyper
- Måle faldtal (mål for aktiviteten af melets hydrolytiske enzymer - og dermed bageegenskaber)
- Mikroskopering af en kornspire
- Samtidig skal eleverne sammenligne stenkværnet- og valset mel mikroskopisk og ift. binding af vand)
- Måling af stivelse i forskellige meltyper med iod
- Gluten-vindue i graden af æltning
Forberedelse forud for besøgskonceptet
I biologiundervisningen arbejdes der med emnerne kost, sundhed og fordøjelsessystemet, og i kemi arbejdes der med kulhydrater, proteiner og lipider.
Efter besøget
Eleverne afleverer en journal, som de har ført over dagens laboratorie arbejde. .
AKTIVITET 3 (2.g) Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Hele klassen undersøger dyrkningsforhold og økosystemer på Skærtoft Mølle.
Eleverne skal undersøge tre forskellige jordtyper ved møllen; mosejord, sandjord og muldjord.
I den forbindelse skal eleverne lave:
- Spadeprøver i jordstruktur og opbygning
- Raunkjærcirkler for at undersøge plantesammensætning og biodiversitet
- Målinger af bl.a. nitrat, phosphat og pH
- Insektfælder i økosystemet
- Regnormetællinger
- Teste nedbrydningshastighed ved at nedgrave bomuldsklæde
- Undersøge succession på en mark
Disse analyser skal sammenholdes med samme analyser på en konventionel mark et andet sted, men med fokus på næringsindhold og biodiversitet.
Forberedelse forud for besøgskonceptet
I biologiundervisningen arbejder eleverne med økosystemet og fødekæder. I kemiundervisningen arbejder eleverne med kemiske målinger af næringstofindhold i vandløb og med biokemiske processer (herunder fotosyntese og stofomsætning).
Efter besøget
Eleverne udarbejder en poster, hvor de publicerer resultaterne (som det gøres i forskningsverdenen).
AKTIVITET 4 (3.g) Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
En halv klasse ad gangen undersøger bageprocesser, enzymer og melfremstilling på Skærtoft Mølle.
Her skal eleverne arbejde med:
- Metoder til fremstilling af mel
- Bageprocesser – hvad kan reguleres
- Surdej – enzymer og sundhed
Forberedelse forud for besøgskonceptet
I både kemi- og biologiundervisningen undervises i enzymer.
Efter besøget
Det efterfølgende forløb er endnu ikke klarlagt. Besøgskonceptet kan potentielt inddrages i en SRP.
Der er ingen ledige pladser