DET GODE VIRKSOMHEDSBESØG

Når I som virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution åbner dørene for elever og deres lærere, gør I en forskel. I inspirerer de unge til at tage en uddannelse inden for naturvidenskab, teknologi eller IT til gavn for ikke kun jer selv, men hele vores samfund i retning mod en mere bæredygtig fremtid. 

Her finder du inspiration til, hvordan I forbereder jer bedst til besøget. Du får konkrete redskaber, der sikrer, at elever og lærere får en god dag med inspirerende oplevelser sammen med jer.

 

TRE DOGMEREGLER

Samarbejdet mellem en virksomhed og en skole tager udgangspunkt i tre dogmeregler.

Dogmereglerne udspringer fra erfaringer og forskning, der viser, at elevers interesse for teknologi og naturvidenskab stiger, når de oplever, hvordan teori anvendes i praksis.

Det gode virksomhedsbesøg vil derfor altid indeholde:

  1. Dialog med rollemodeller
  2. Virksomhedsrelaterede og/eller virkelighedsnære aktiviteter
  3. Viden om uddannelses- og jobmuligheder

PLANLÆG BESØGET

Et godt virksomhedsbesøg er veltilrettelagt og tilpasset målgruppen. Det kan indeholde forskellige elementer. Se dem herunder, hvor du også får gode råd til, hvad I bør være opmærksomme på. Inden besøget opfordrer vi til, at I afstemmer forventningerne til besøget med læreren.

  • Hvor lang tid har I sat af til besøget?
  • Hvilke opgaver har eleverne arbejdet med forud for besøget, som de forventer sparring på?
  • Er der særlige krav til påklædning?
  • Hvilke sikkerhedsregler skal lærer og elever efterleve?
  • Må eleverne tage billeder undervejs?
  • Andet?

 

 

ROLLEMODELLER

Bring dig selv i spil og fortæl på en levende og autentisk måde om dine tanker og overvejelser om uddannelse og job. Viderebring din motivation og entusiasme for at vælge netop dit job.

  • Hvad er det mest spændende ved dit job?
  • Hvordan gør du en forskel?
  • Hvilken uddannelse har du bag dig?
  • Kan andre gå samme vej?

Læs mere

 

 

PRÆSENTATION

Skær helt ind til benet og gør det kort. 

  • Hvem er I?
  • Hvad laver I?

Hold fokus på den gode historie, og hvilken forskel virksomheden gør. I kan med fordel knytte jeres vision an til bæredygtighed og FN's verdensmål. Begræns organisationsdiagram, faktuelle detaljer og faglige begreber.

 

 

RUNDVISNING

Giv eleverne indblik i både det fysiske miljø og jeres kultur, men udvælg det vigtigste.

  • Gå i dialog med medarbejdere og få dem til at vise, hvad de arbejder med og demonstrere forskellige teknologier
  • Gør stop og lad eleverne få noget i hænderne
  • Inddrag virksomhedens fortælling
  • Vis og fortæl om jeres kultur

 

 

UDDANNELSE OG JOB

Benyt en app, post-its eller lignende til spørgsmål.

  • Karriereoplæg: Gør det kun, hvis en medarbejder brænder for det
  • Paneldebat: Bring flere fagligheder i spil
  • Uddannelsesmesse eller speeddating: Spørgsmål til rollemodeller på tomandshånd
  • Spis frokost sammen: Uforpligtende snak mellem elever og rollemodeller

 

 

AKTIVITETER

Vælg en aktivitet, der passer til formålet og de muligheder, I har. Hav en åben dialog med eleverne og mød dem i øjenhøjde. Inddrag dem, og begræns faglige begreber og svære ord.

  • Workshops
  • Demonstration af teknologier
  • Faglig sparring med rollemodeller

Læs mere

 

EVALUERING

Evaluering er obligatorisk – men også en god måde at afslutte dagen på og jeres mulighed for feedback på besøget. Forslag til måder at opsamle og evaluere:

  • Opsamling og feedback på workshops
  • Quiz
  • Præsentation af løsninger for hinanden
  • Konkurrence

 

OPLEV STEMNINGEN

Hør Sofie og Maja fra Vestervangskolen fortælle om at være på virksomhedsbesøg hos Grundfos. Hør også Charlotte Sejersen, Mechanical Design Engineer, fortælle om hendes oplevelser med virksomhedsbesøget. 

 

Videoen er produceret af Grundfos i forbindelse med Girls' Day in Science. 

 

LÆS MERE

Hvordan motiverer vi flere unge til at vælge en erhvervsuddannelse med fokus på STEM? Hvad motiverer piger til at vælge en STEM-uddannelse? Læs udgivelserne fra Teknologipagten her:

 

UNGE OG STEM

PIGER OG STEM