Fra ide til maskine - metalbearbejdning

På dette virksomhedsbesøg ser eleverne hvordan man arbejder med metal og får lov til at være med til at fremstille deres egen I-Pad holder ved brug af virksomhedens maskiner.

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Klassen deles i to store hold.

Eleverne kommer på skift til at arbejde på hhv. maskinafdelingen og smedeafdelingen, hvor de fremstiller forskellige dele til en iPad-holder. Eleverne oplever i begge afdelinger, hvordan man arbejder fra ide til tegning og helt til maskine.

I maskinafdelingen møder eleverne industriteknikere og lærlinge og ser, hvad der produceres i afdelingen. Også fremstiller de dele til en iPad-holder på den CNC-programmerede drejebænk.

I smedeafdelingen møder eleverne smede og lærlinge, der viser hvad man laver som smed. Eleverne bruger her en plasmaskæremaskine og en bukkemaskine til at lave yderligere dele til iPad-holderen.

Til sidst samles klassen og færdiggør iPad-holderen.

Se sidste års program under praktisk info.

 

Emnefelt og problemstillinger
Hvad laver en industritekniker eller en smed? Hvordan arbejder man rent praktisk med at forarbejde metal emner til produkter med en funktion?

Vagn Pedersen har højteknologiske maskiner til metalbearbejdning, samt dygtige smede og industriteknikere, der kan give eleverne et reelt billede af, hvad der ligger i en faguddannelse og hvordan man arbejder med metaller.

Brug besøget i forbindelse med et job- og uddannelsesforløb eller som en virksomhedscase i fysik ift. emnerne metal og produktion.

 

Forberedelser forud for besøgskonceptet
Eleverne skal:

  • Undersøge virksomhedens to hjemmesider HER og HER for at se, hvad virksomheden producerer
  • Forberede spørgsmål til de ansatte på Vagn Pedersen angående erhvervsuddannelserne og de jobs, man kan få som faglært

 

Det er en fordel, hvis eleverne har arbejdet med:

  • Metal typer og egenskaber
  • Programmering
  • Hvordan man uddanner sig til smed eller industritekniker og hvad man skal kunne som færdigudlært

 

Læreren skal:

  • Dele eleverne i 2 lige store hold (evt. kønsopdelt for at anspore pigerne til at gå i front med spørgsmål)

Der er ingen ledige pladser