Lav en hjerteklap i metal med en ventilekspert

Hvordan virker en hjerteklap? Hvordan skal den udformes og hvilket metal skal der anvendes? I samarbejdsforløbet med EV-metalværk får eleverne hjælp til at kunne svare på nogle af disse spørgsmål

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Forløbet er opdelt i fire aktiviteter:

Aktivitet 1: Intro på virksomheden
Eleverne oplever virksomhedens produktion, og deres evne til at udvikle nye ventiler og fittings i metal. De ser, hvordan man går fra ide til tegning og videre i produktionen

Forberedelse

  • Eleverne undersøger virksomhedens hjemmeside ift., hvad de laver
  • Eleverne forbereder spørgsmål til medarbejderne – enten faglige ift. ventiler eller ift. karriereforløb.

Aktivitet 2: Arbejde med udfordring på skolen
Der arbejdes med udfordringen: "Design en hjerteklap i metal, der kan anvendes i din egen krop".

Under arbejdet skal eleverne:

  • Søge efter viden omkring emnet
  • Dissekere et svinehjerte, og tage mål ift. udformning af en hjerteklap
  • Lave div. målfaste arbejdstegninger på mm. papir af hjerteklappen
  • Træffe et kvalificeret valg i forhold til valg af metaltype

Forberedelse
Eleverne arbejder før aktiviteten med hjertets funktion og opbygning samt hjerte-kar-sygdomme, der kan opstå. Desuden skal eleverne have et kendskab til metallernes kendetegn samt anvendelsesmuligheder.

Aktivitet 3: Sparring på virksomheden
Arbejdstegningerne medbringes på virksomheden, hvor eleverne sammen med ingeniører fra EV-Metalværk får tegnet deres model i CAD, således den kan printes i 3D ved skolens makerspace. Valget af metaltype drøftes desuden.

Forberedelse
Eleverne skal kunne fremlægge deres løsningsvalg og argumentere for dette.

Aktivitet 4: Præsentation på skolen
Eleverne fremlægger deres løsning for de øvrige elever på skolen

Forberedelse
Eleverne laver en powerpoint præsentation ift. deres løsningsvalg og printer en 3D model til fremvisning.

 

Emnefelt og problemstillinger for hele forløbet
Hvordan kan man designe en hjerteklap i metal, hvor der vælges den rette metaltype og form. I dette forløb får eleverne mulighed for at få sparring fra virksomhedens eksperter i deres valg af metal og produktopbygning.

Forløbet kan anvendes i forbindelse med det fællesfaglige fokuspunkt: "Teknologiens betydning for menneskers sundhed".

I forløbet kan der arbejdes med elevernes modellerings- og undersøgelseskompetence.

I Biologi kan de få:

  • Viden om menneskets bevægeapparat, organsystemer og regulering af kroppens indre miljø
  • Viden om faktorer med betydning for kropsfunktioner, sundhed og kondition

I fysik/kemi kan de få:

  • Viden om metoder til udvikling af tekniske løsninger
  • Færdigheder til at designe enkle teknologiske løsninger på udfordringer fra hverdag og samfund

I matematik kan de få:

  • Viden om metoder til at bygge og tegne rumlige figurer
  • Færdigheder til at kunne bygge og tegne rumlige figurer

 

 

Der er ingen ledige pladser