Produktion af fremtidens køkkenelementer

Hvordan kan man producere fremtidens køkkenelementer på en bæredygtig måde? Eleverne kan hos KVIK Køkkener lære om sammenhænge mellem råstoffer, processer i produktionen og det færdige produkt.

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
På virksomheden får eleverne en kort intro til:

  • Design - Hvad er hovedingredienser i designprocessen?
  • Produktion - Hvad er grundlæggende i en optimal produktion?
  • Markedsføring - Hvad er de væsentligste elementer i BtC-markedsføring? 

Ved hver af de tre områder præsenteres eleverne for, hvilke nøgleudfordringer KVIK Køkkener står overfor.

Besøget afsluttes med en rundvisning: "Fra produktion til leveret på lad".

 

Emnefelt og problemstillinger
Vi vil gerne have billige varer i god kvalitet, der er produceret på miljøvenlig vis. Hos KVIK Køkkener arbejder man på forskellig vis med at opfylde kundernes behov. Ikke alle behov kan opfyldes altid, og der skal derfor træffes nogle valg undervejs.

Besøget hos KVIK Køkkener går fint i spænd med det fællesfaglige fokusområde "Produktion med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget".

I forbindelse med besøget får eleverne kendskab til produktionskæder, produktionsprocesser, og de vil kunne diskutere interessemodsætninger forbundet med bæredygtig produktion.

 

Forberedelser forud for besøgskonceptet
Inden besøget kan eleverne med fordel arbejde med, hvad man laver spånplader af og hvordan de produceres. Distribuering af varer og leveringstid hænger sammen med miljøbelastning, men hvordan? Hvilke kemikalier indgår der i en låge til et køkkenskab?

På virksomheden udleveres en række små materialerester, som eleverne efterfølgende kan teste hjemme på skolen ift.:

  • Forskellige spånpladers massefylde
  • Chlor-test af spånplader
  • Belsteins test af alle plasttyper samt tape
  • Tid fra opskæring til limning
  • Sammenlign med hvordan virksomheden tester materialerne

Der er ingen ledige pladser