Programmering og elektrisk styring

Hvad kan en styrringsenhed styre? Hvordan styrer man styring? Hos Mita-Teknik for eleverne et unik indblik i, hvordan styring af elektriske processer og programmering hænger sammen.

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Lærerne bliver på Mita-Teknik introduceret til den konkrete programmering forud for elevbesøget.

På dagen vil eleverne høre om virksomheden Mita-Teknik, og de vil få en introduktion til styring og programmering. Eleverne vil efterfølgende skulle lave en simpel lodning.

Ansatte præsenterer derefter den case, som eleverne skal løse vha. programmering. Eleverne introduceres også til den simple programmering, som de skal arbejde med.

 

Emnefelt og problemstillinger
Hos Mita-Teknik arbejder man med styring af vindmøller. Man har udviklet en styring, der kan eftermonteres på vindmøller, og denne styring kan øge energiudbyttet på den enkelte vindmølle med op til 4 % om året.

For at en styringsenhed kan virke, skal den programmeres. Programmering er det værktøj, som gør Mita-Tekniks styringsenhed effektiv. I dette forløb vil eleverne komme til at arbejde med programmering hjemme på skolen, hvor de skal løse en case.

Eleverne vil selv opleve, hvordan de kan programmere styring af elektriske processer.

 

Forberedelser forud for besøgskonceptet
Det vil være en fordel, hvis eleverne forinden har viden om:

  • Multinationale selskaber og teknologisk udvikling som drivkraft for globalisering
  • Om elektroniske kredsløb, simpel programmering og transmission af data 

Efter besøget på virksomheden skal eleverne hjemme på skolen arbejde med at løse en case ved hjælp af programmering.

Eleverne skal til slut præsentere og begrunde deres løsning for en ingeniør fra Mita-Teknik, der kommer på besøg på skolen.

Der er ingen ledige pladser