Vikingemønt med 3D-design og CNC-fræser

LEGO-klodser og mange andre plasticgenstande, som man bruger hver dag, er støbt i en metalform, som dem de producerer på Hjernø. Eleverne får nu mulighed for selv at designe og forme metal med 1/1000 mm præcision.

Oplevelser og aktiviteter på virksomheden
Eleverne er delt i ialt seks hold, hvoraf tre hold sendes afsted om formiddagen og tre hold om eftermiddagen.

Besøget starter med en introduktion til virksomheden og oplæg om programmering af fræsermaskinen.

Derefter deles eleverne i tre hold, der i turnus oplever:

  1. Gennemgang af virksomheden med udgangspunkt i kendte produkter
  2. Indtastning af elevernes program til møntdesign, samt produktion af denne sammen med værkstøjsmager
  3. En konstruktør fortæller om sit arbejde og konkrete projekter

I løbet af dagen skal holdet udvælge en bestemt metode til bearbejdning af metal, som de vil undersøge nærmere hjemme på skolen. De får desuden rig mulighed for at høre om faglærtes arbejdsopgaver og overvejelser ift. karriere.

 

Emnefelt og problemstillinger
Eleverne skal fremstille en historisk mønt på en CNC-programmeret metal fræser.

Derudover kan de få svar på; Hvordan man arbejder med metal? Hvad mener man i industrien, når man siger værktøj? Og hvorfor skal en smed kunne programmere?

Få muligheden for at blive klogere på et spændende arbejde, hvor der arbejdes med højteknologiske maskiner og et spændende materiale - og hør hvorfor medarbejderne på Hjernø Værktøjsfabrik har valgt en karriere som faglært.

Brug besøget ift. et job- og uddannelsesforløb eller som en virksomhedscase i matematik eller fysik. Eller tag fat i bearbejdning af metal som materiale ift. Håndværk og Design-faget.

Se program fra sidste år under praktisk info.

 

Forberedelser forud for besøgskonceptet
Læreren skal:

  • Inddele eleverne i seks hold á ca. fire stk.

Eleverne skal i hold:

  • Undersøge hvad virksomheden producerer på deres hjemmeside 
  • Lave research på gamle vikingemønter som inspiration til mønt design
  • Lave 3D design af en historisk mønt (se møntspecifikationer på program)

Det er en fordel, at eleverne har arbejdet med:

  • Et fagligt emne om metaller og hærdning af metal

 

Efter besøgskonceptet
Eleverne arbejder med at undersøge og beskrive en bestemt metode til bearbejdning af metal, som senere fremlægges for klassen.

Der er ingen ledige pladser