Undervisningspakke til grundskolen
Undervisningsmaterialet består af en række aktiviteter, som du kan sammensætte efter eget ønske. Det er muligt at arbejde med én aktivitet eller med dem alle sammen. Der er aktiviteter til både før, under og efter Girls' Day in Science.
Du kan downloade hele undervisningspakken med samtlige materialer og vejledninger - eller udvælge specifikke materialer ved at scrolle længere ned på siden. Gå på opdagelse i materialerne, lad dig inspirere eller brug dem, som de er. Kontakt os meget gerne, hvis du har spørgsmål.
Undervisningspakken består af:
- Lærervejledninger
- Aktiviteter til forberedelse af Girls' Day in Science
- Alternativer til drengene under Girls' Day in Science
- Aktiviteter til efterbehandling af Girls' Day in Science
FØR GIRLS' DAY IN SCIENCE
Som forberedelse til Girls' Day in Science foreslår vi tre forskellige aktiviteter. Brug dem frit, og når det passer ind i undervisningen.
Køn og stereotyper
Aktiviteten består af en PowerPoint om køn og stereotyper og forskellige øvelser for hele klassen. F.eks. 'Gæt et job', som er et sjovt vendespil med billeder og jobtitler, der giver eleverne stof til eftertanke
Program
Gennemgå programmet sammen med de elever, der skal afsted til Girls' Day in Science, så I er godt forberedte på, hvad der skal ske på dagen
Spørgsmål
Forbered mødet med rollemodellerne ved at lade eleverne udarbejde en spørgeguide. Pigerne forbereder spørgsmål til dem, de skal møde på dagen - drengene til STEM-rollemodeller i deres netværk
UNDER GIRLS' DAY IN SCIENCE
Under Girls' Day in Science har vi en række forslag til, hvad drengene kan arbejde med, mens pigerne besøger en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution.
Byg en bro
En aktivitet, hvor en gruppe drenge fra et gymnasium i nærheden kommer ud på skolen og viser, hvordan man arbejder i faget teknologi på HTX
Interview af rollemodel
Drengene går sammen i mindre grupper og interviewer rollemodeller i deres netværk, der har valgt STEM-vejen. Interviewet optages på video og vises for klassen
Hvad mener du?
Aktiviteten er udformet som et spil, hvis hensigt er at facilitere elevernes overvejelser omkring valg af karriereveje
Karrierelæringsspillet
Brug introduktionen til Engineer the Futures karrierelæringsspil med spilleguide, video og tilhørende refleksionsøvelser, som anvendes når eleverne har spillet spillet
Fire måder at leve på
Aktiviteten giver eleverne mulighed for at reflektere over valg af karriereveje ved at inddrage andre aspekter af valget end de åbenlyse faglige aspekter
Book en ekspert
Benyt muligheden for at booke et fagligt oplæg i kombination med fortællingen om valg af karriereveje ved at kontakte Engineer the Futures panel af STEM-rollemodeller
EFTER GIRLS' DAY IN SCIENCE
Som efterbehandling af Girls' Day in Science foreslår vi tre forskellige aktiviteter.
Præsentation af opgave
Hvis drengene har deltaget i aktiviteten 'Byg en bro' med en gruppe gymnasieelever, kan de fremvise deres løsninger i form af en bro, en plakat og/eller en visualisering af et interview for resten af klassen
Præsentation af Girls' Day in Science
Pigerne kan efter deres besøg på en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution fortælle om deres besøg og evt. fremvise billeder og videoer fra dagen
Tip en 6’er
Aktiviteten lægger op til, at eleverne skal høre andres overvejelser som studievalg og job, og hvad de lægger særligt vægt på