PODCAST TIL UNDERVISNINGEN 

'Min vej' er en podcast med fire personlige fortællinger om veje og omveje til uddannelse, job og karriere. Hør, hvordan Elisabeth, Amanda, Freja og Pamina fandt ud af, hvad de gerne vil arbejde med, og hvordan de kom til at beskæftige sig med det, de laver i dag. Det er fire vidt forskellige historier, for hvert liv og hver fremtid går sin helt egen vej.

  

Podcasten er produceret af Travers Media, 2022, for Naturvidenskabernes Hus med støtte fra Teknologipagten.

 

HVORFOR BRUGE PODCAST I UNDERVISNINGEN?

Podcast – eller lydfortællinger  er ikke et nyt fænomen. Podcasten har som genre været i rivende udvikling de senere år som følge af den teknologiske udvikling og lettere tilgængelighed. Bruger du podcasten som en rammesat undervisningsaktivitet, vil du opleve, at den kan være med til at øge elevernes motivation. Mange unge kender podcasten fra deres fritid.

Som undervisningsaktivitet kan podcasten 'Min vej' med fire forskellige personlige fortællinger få eleverne til aktivt at lytte. Eleverne får øjnene op for en verden af gode historier. De bliver inspireret og nysgerrige og oplever måske en spirende interesse for STEM-fagene. Hensigten med podcasten er at inspirere flere unge til at vælge en fremtid inden for STEM-fagene. 

 

HVORDAN ANVENDES PODCAST I UNDERVISNINGEN?

Fordelene ved at bruge podcasts i undervisningen er blandt andet, at eleverne kan overskue en større mængde materiale, end hvis det skal læses eller ses på film. Eleverne vil som regel bare bruge deres mobiltelefon. Andre fordele er:

  • Eleverne kan tilgå dem uafhængigt af tid og sted
  • Eleverne kan høre dem igen og igen
  • Elevernes læsefærdigheder sidestilles

Du kan med fordel anvende de fire afsnit i podcasten 'Min vej', når eleverne skal gå en tur, som lektier, aktiv lytning, hvor eleverne kan lytte efter og notere særlige ting, som en fælles lytte-aktivitet eller på andre gode måder.

 

Læs om 10 fordele ved podcast i undervisningen

Læs om podcast i naturfagsundervisningen

 

 

Øvrige aktiviteter

Her finder du en undervisningspakke med aktiviteter, som også kan bruges i undervisningen i forbindelse med Girls' Day in Science. Aktiviteterne er inddelt i førunder og efter Girls' Day in Science. Download hele undervisningspakken eller de enkelte aktiviteter længere nede på siden.

FØR GIRLS' DAY IN SCIENCE

Som forberedelse til Girls' Day in Science foreslår vi fire forskellige aktiviteter. Vi anbefaler, at I som minimum gennemgår aktiviteten 'Køn og stereotyper' inden Girls' Day in Science - og maksimalt en uge i forvejen. 

 

HENT LÆRERVEJLEDNING

 

Køn og stereotyper

Aktiviteten består af en PowerPoint om køn og stereotyper og forskellige øvelser for hele klassen. F.eks. 'Gæt et job', som er et sjovt vendespil med billeder og jobtitler, der giver eleverne stof til eftertanke

 

HENT AKTIVITET

Program

Gennemgå programmet for Girls' Day in Science med pigerne, der skal afsted. Forbered de resterende elever på, hvad der skal ske på dagen. 

 

FIND PROGRAM

Spørgsmål

Lad pigerne forberede mødet med rollemodellerne ved at researche på virksomheden, organisationen eller uddannelsesinstitutionen

 

HENT AKTIVITET

Forberedelse til lærer for en dag

Aktiviteten består i at klæde drengene på til at undervise grundskoleelever til Girls' Day in Science i aktiviteten 'Byg en bro'

 

HENT AKTIVITET

UNDER GIRLS' DAY IN SCIENCE

Under Girls' Day in Science har vi en række forslag til, hvad drengene kan arbejde med, mens pigerne besøger en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution. Vær opmærksom på, at Book en ekspert, Lærer for en dag og Besøg på en professionsuddannelse kræver planlægning i god tid.

 

Lærer for en dag

Gymnasieelever faciliterer workshoppen 'Byg en bro' for elever i grundskolen

  

HENT AKTIVITET

Besøg på en professionsuddannelse

Besøg en af landets læreruddannelser  med drengene og giv dem et indblik i, hvordan man kan arbejde med naturvidenskab og didaktik på en anden måde, end de måske umiddelbart havde forventet.

Hvad mener du?

Aktiviteten er udformet som et mindre spil, der kan facilitere elevernes overvejelser omkring valg af karriere

 

HENT AKTIVITET

Karrierelæringsspillet 

Brug introduktionen til Engineer the Futures karrierelæringsspil med spilleguide, video og tilhørende refleksionsøvelser, som anvendes, når eleverne har spillet spillet

 

KARRIERELÆRINGSSPILLET

Fire måder at leve på

Aktiviteten giver eleverne mulighed for at reflektere over valg af karriereveje ved at inddrage andre af aspekter af valget end de åbenlyse faglige aspekter

 

HENT AKTIVITET

Book en ekspert 

Benyt muligheden for at booke et fagligt oplæg i kombination med fortællingen om valg af karriereveje ved at kontakte Engineer the Futures panel af STEM-ollemodeller

 

BOOK EN EKSPERT

EFTER GIRLS' DAY IN SCIENCE

Som efterbehandling af Girls' Day in Science foreslår vi tre forskellige aktiviteter. 

 

Drengene deler erfaringer fra kampagnedagen

Hvis drengene har deltaget i aktiviteten 'Byg en bro' med elever fra grundskolen, kan de fremvise eksempler fra elevernes broer eller plakater og dele med klassen, hvad de har fået ud af at være lærer for en dag

 

Pigerne deler erfaringer fra Girls' Day in Science

Pigerne fortæller om deres besøg på en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution, evt. ved at vise billeder og video fra dagen

 

Tip en 13'er

Aktiviteten kan bruges til opsamling i klassen og som opvarmning til at tale om karrierelæring

 

 

HENT AKTIVITET

Kontakt

Har du spørgsmål til undervisningspakken, er du meget velkommen til at kontakte os.