Undervisningspakke til gymnasiet
Undervisningsmaterialet består af en række aktiviteter, som du kan sammensætte efter eget ønske. Det er muligt at arbejde med én aktivitet eller med dem alle sammen. Der er aktiviteter til både før, under og efter Girls' Day in Science.
Du kan downloade hele undervisningspakken med samtlige materialer og vejledninger - eller udvælge specifikke materialer ved at scrolle længere ned på siden. Gå på opdagelse i materialerne, lad dig inspirere eller brug dem, som de er. Kontakt os meget gerne, hvis du har spørgsmål.
Undervisningspakken består af:
- Lærervejledninger
- Øvelser til forberedelse af Girls' Day in Science
- Alternativer til drengene under Girls' Day in Science
- Øvelser til efterbehandling af Girls' Day in Science
FØR GIRLS' DAY IN SCIENCE
Som forberedelse til Girls' Day in Science foreslår vi fire forskellige aktiviteter. Vi anbefaler, at I som minimum gennemgår aktiviteten 'Køn og stereotyper' inden Girls' Day in Science - og maksimalt en uge i forvejen.
Køn og stereotyper
Aktiviteten består af en PowerPoint om køn og stereotyper og forskellige øvelser for hele klassen. F.eks. 'Gæt et job', som er et sjovt vendespil med billeder og jobtitler, der giver eleverne stof til eftertanke
Program
Gennemgå programmet for Girls' Day in Science med pigerne, der skal afsted. Forbered de resterende elever på, hvad der skal ske på dagen.
Spørgsmål
Lad pigerne forberede mødet med rollemodellerne ved at researche på virksomheden, organisationen eller uddannelsesinstitutionen
Forberedelse til lærer for en dag
Aktiviteten består i at klæde drengene på til at undervise grundskoleelever til Girls' Day in Science i aktiviteten 'Byg en bro'
UNDER GIRLS' DAY IN SCIENCE
Under Girls' Day in Science har vi en række forslag til, hvad drengene kan arbejde med, mens pigerne besøger en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution. Vær opmærksom på, at Book en ekspert, Lærer for en dag og Besøg på en professionsuddannelse kræver planlægning i god tid.
Lærer for en dag
Gymnasieelever faciliterer workshoppen 'Byg en bro' for elever i grundskolen
Besøg på en professionsuddannelse
Besøg en af landets læreruddannelser med drengene og giv dem et indblik i, hvordan man kan arbejde med naturvidenskab og didaktik på en anden måde, end de måske umiddelbart havde forventet.
Hvad mener du?
Aktiviteten er udformet som et mindre spil, der kan facilitere elevernes overvejelser omkring valg af karriere
Karrierelæringsspillet
Brug introduktionen til Engineer the Futures karrierelæringsspil med spilleguide, video og tilhørende refleksionsøvelser, som anvendes, når eleverne har spillet spillet
Fire måder at leve på
Aktiviteten giver eleverne mulighed for at reflektere over valg af karriereveje ved at inddrage andre af aspekter af valget end de åbenlyse faglige aspekter
Book en ekspert
Benyt muligheden for at booke et fagligt oplæg i kombination med fortællingen om valg af karriereveje ved at kontakte Engineer the Futures panel af STEM-ollemodeller
EFTER GIRLS' DAY IN SCIENCE
Som efterbehandling af Girls' Day in Science foreslår vi tre forskellige aktiviteter.
Drengene deler erfaringer fra kampagnedagen
Hvis drengene har deltaget i aktiviteten 'Byg en bro' med elever fra grundskolen, kan de fremvise eksempler fra elevernes broer eller plakater og dele med klassen, hvad de har fået ud af at være lærer for en dag
Pigerne deler erfaringer fra Girls' Day in Science
Pigerne fortæller om deres besøg på en virksomhed, organisation eller uddannelsesinstitution, evt. ved at vise billeder og video fra dagen
Tip en 13'er
Aktiviteten kan bruges til opsamling i klassen og som opvarmning til at tale om karrierelæring