OM NATURFAGSMARATON

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb i matematik, håndværk og design og natur/teknologi for elever i 5. og 6. klasse. Naturfagsmaraton giver elever og lærere erfaring med undersøgende og praktisk undervisning, hvilket øger elevernes interesse og motivation for de naturvidenskabelige fag. 

  • Naturfagsmaraton 2021 forløber fra den 1. oktober 2020, hvor opgaverne offentliggøres, til foråret 2021, hvor forløbet afsluttes med en konkurrencedag.

  • Konkurrencedagen afvikles på grund af coronavirus i dette skoleår hjemme på skolerne og som en online-begivenhed. 
  • Undervisningsforløbet består af seks opgaver, som eleverne arbejder med hjemme på skolen i 12-20 lektioner. 

  • Undervisningsforløbet afsluttes med en konkurrencedag, hvor op mod 20 klasser fra lokale skoler dyster mod hinanden om de bedste løsninger på opgaverne. Konkurrencedagen afvikles på de enkelte skoler og som en fælles online begivenhed. 

  • Opgaverne i Naturfagsmaraton er udviklet i samarbejde med lærere, læsevejledere, elever og eksperter inden for didaktik og specifikke fagområder.

  • Opgaverne er udviklet med henblik på, at eleverne møder et passende fagligt niveau, og at de kan løse opgaverne på mange forskellige måder.

  • Opgaverne er bygget op omkring Engineering Design Processen. Læs mere her.

 

TILMELDING 

 

SMUGKIG PÅ TO OPGAVER

For nysgerrige er her to af de seks opgaver i årets Naturfagsmaraton. Opgaverne er udviklet i samarbejde med Microsoft og Vestas, fordi det er et centralt element i Naturfagsmaraton, at eleverne arbejder med rigtige løsninger på virkelige problemer. 

 


KRYPTISKE KODER

I Kryptiske Koder skal eleverne løse nogle opgaver for at blive klogere på, hvad internetsikkerhed og kryptering er. De skal opfinde deres egen metode eller maskine til at kryptere beskeder, og så skal de lave deres egen film, hvor de viser, hvordan noget, de gør online, ville se ud i en verden uden IT.

Kryptiske Koder er udviklet i samarbejde med Microsoft.

SE OPGAVEN HER


VIND I GRØNBY

I Vind i Grønby skal eleverne bygge deres egen vindmåler. Den skal de bruge til at undersøge, hvor på skolens grund det blæser mest. De skal også bygge en mini-vindmølle, der kan løfte vægt. 

Vind i Grønby er udviklet i samarbejde med Vestas.

SE OPGAVEN HER

ELEVER OG LÆRERE FORTÆLLER

Hør Mads og Gustav og deres klassekammerater fra Mølleskolen i Ry fortælle om, hvad der er det sjoveste ved Naturfagsmaraton. Hør også lærerne fortælle, hvorfor de har valgt at være med. 

KONTAKT

Kontakt os meget gerne, hvis du har spørgsmål til Naturfagsmaraton. Er du lærer, kontakt Laila eller Marianne. Henvender du dig på vegne af en kommune, kontakt Helle. 

 

NATURFAGSMARATON 2021 ER STØTTET AF