SPACE TECH
Udforskning af rummet fascinerer os mennesker. En tur i rummet kræver store forberedelser og stiller ekstremt høje krav til de danske virksomheder, der leverer rumfartsteknologi til gavn for den internationale rumfart.
Space Tech er et undervisningsforløb for elever i 7. til 10. klasse, der har lyst til at undersøge, hvad det kræver at være astronaut og udforske rummet. Måleapparater, vandraketter, stråling, satellitdata og animationsfilm er blot nogle af de områder, eleverne kommer til at fordybe sig i.
OPGAVER
Undervisningsmaterialet består af fem opgaver foruden den obligatoriske opgave 'Undersøg virksomheden'. I kan vælge at arbejde med nogle af opgaverne eller dem alle i et forløb i tilknytning til det fællesfaglige fokusområde 'Strålings indvirkning på levende organismers levevilkår'.
KROPPENS REAKTION PÅ VÆGTLØSHED
Eleverne skal designe et måleapparat, der kan registrere menneskets reaktionstid og undersøge, hvad der påvirker reaktionstiden. Eleverne skal arbejde problemløsende ved at designe, konstruere, kode og programmere.
- Fysiologi
- Teknologi
- Vægtløshed
3, 2, 1 AND LIFT OFF
Eleverne skal bygge og opsende en vandraket med plads til en Micro:bit. De skal desuden udvikle et program på Micro:bit'en, der kan logge accelerationen af raketten under affyring.
- Mekanik
- Kodning
- Design og formgivning
- Acceleration
- Datalogning
SPACE - IKKE FOR MENNESKER
Eleverne skal undersøge, hvordan man kan beskytte sig mod det ekstreme miljø i rummet med stråling, kulde og varme.
- Ioniserende stråling
- Design og formgivning
- Termodynamik
OVERVÅGNING AF JORDEN
Eleverne skal ved hjælp af satellitdata undersøge jordens vandressourcer, og hvordan de har ændret sig gennem tid.
- Analyse af geodata
- Satellitbilleder
- Vandressourcer
SATELLITTER
Eleverne skal lave en animationsfilm, der forklarer og viser, hvad en satellit er, hvordan den sendes i kredsløb og hvilke formål satellitter har.
- Mekanik
- Teknologi
- Jordobservation
- Kredsløb
- Satellitter
UNDERSØG VIRKSOMHEDEN
Opgaven er obligatorisk.
Eleverne skal undersøge virksomhedens produktion, medarbejdernes job- og uddannelsesveje samt reflektere over, hvad der er vigtigt for dem i et fremtidigt job.