EN NY INDPAKNING?
Produkter fra Coloplast er ofte pakket ind i en pakning bestående af et papirlag og et plastiklag. På papirlaget er der trykt en del information omkring produktet og produktionen heraf. Plastiksiden er til for, at brugeren kan se, hvilket produkt der er i pakningen. Men det er ikke økologisk bæredygtigt med plastik, og det vil have stor betydning for miljøet, hvis plastikdelen kan udskiftes med et andet materiale f.eks. papir. I denne designproces er det vigtigt at tænke bæredygtighedsbegrebet så bredt som muligt – så der både bliver taget højde for miljøet, men også f.eks. prisen på produktet i forhold til den fattige stomi-bruger i Uganda. Hvor går balancen i forhold til, hvilke hensyn der er vigtigst?
Forløbet starter op med et kickoff på gymnasiet, hvor medarbejdere fra Coloplast præsenterer casen omkring en ny indpakning til deres produkter. Herefter arbejder eleverne selvstændigt videre med at optimere materialeskiftet i indpakningen af Coloplast-produkter. Til sidst pitches løsningsforslagene for medarbejdere fra Coloplast, der giver feedback på produktet og processen.