BÆREDYGTIG VANDPUMPNING
Hvordan kan man udvikle energikilder, der kan drive Grundfos-pumper forskellige steder i verden? Det skal du og dine gymnasieelever undersøge i denne tekcase i samarbejde med Grundfos.
Forløbet starter med en introduktion til tekcasen på Grundfos, hvor medarbejdere fra Grundfos præsenterer virksomhedscasen. Eleverne vil også komme på rundvisning og deltage i workshops om pumpeteknologi. Undervejs i forløbet vil der være virtuel spørgetime, hvor eleverne kan stille spørgsmål til medarbejdere fra Grundfos omkring deres ideer og udfordringer i deres projekter.
Forløbet afsluttes med elevpræsentationer på gymnasiet, hvor eleverne fremlægger deres løsninger for Grundfos-medarbejdere, som vil give feedback på elevernes løsningsforslag.
VEJLEDNING TIL GRUNDFOS-PUMPER
STOCKHOLM JUNIOR WATER PRIZE CHALLENGE
VIGTIGE DATOER
13. oktober kl. 15.00 - 16.00 / Virtuelt lærermøde
- Medarbejdere fra Grundfos præsenterer tekcasen, som I skal arbejde med, så du som lærer ved, hvordan eleverne får præsenteret casen ved kickoff. Derudover er der mulighed for at stille spørgsmål til casen og forløbet.
- Du kan deltage i forløbet uden at deltage i lærermødet.
8. november kl. 10.00 - 14.00 / Kickoff på Grundfos
- Eleverne bliver præsenteret for, hvad virksomheden Grundfos arbejder med. Eleverne bliver også præsenteret for casen, som de kan vælge at arbejde med i forløbet. Derudover er der rundvisning og workshops om pumpeteknologi.
Virtuel spørgetime / Aftales med det enkelte gymnasium
- Mulighed for at stille spørgsmål til Grundfos-medarbejdere. Det kan være tekniske spørgsmål eller spørgsmål til casene.
Elevpræsentationer / Aftales med det enkelte gymnasium
- Forløbet afsluttes med, at eleverne pitcher deres løsningsforslag til casen hjemme på eget gymnasium for hinanden og medarbejdere fra Grundfos.
KERNESTOF FOR FYSIK c + B + A
Faglige mål
- Ud fra en given problemstilling kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter med givet udstyr og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt.
- Gennem eksempler kunne perspektivere fysikkens bidrag til såvel forståelse af naturfænomener som teknologi- og samfundsudvikling.
- Kunne formidle et emne med et fysikfagligt indhold til en valgt målgruppe.
- Kunne undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes.
- Kunne tilrettelægge, beskrive og udføre fysiske eksperimenter til undersøgelse af en åben problemstilling og præsentere resultaterne hensigtsmæssigt
Kernestof
- Beskrivelse af energi og energiomsætning, herunder effekt og nyttevirkning.
- Kinetisk og potentiel energi i tyngdefeltet nær Jorden.
Supplerende stof
- Det supplerende stof skal inddrage aktuelle faglige, teknologiske, samfundsrelevante eller globale problemstillinger.
- Det supplerende stof skal inddrage en belysning af fysiske aspekter af bæredygtig udvikling.
KERNESTOF FOR TEKNOLOGI B
Faglige mål
- Arbejde med teknologisk innovation ved at udvikle produkter gennem en systematisk og iterativ produktudviklingsproces indeholdende faserne problemidentifikation, problemanalyse, produktprincip, produktudformning, produktionsforberedelse og realisering.
- Analysere og dokumentere en samfundsmæssig problemstilling.
- Gennemføre mindre, empiriske undersøgelser til produktion af viden.
- Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med produktudviklingsprocessen.
- Redegøre for miljømæssige overvejelser i forbindelse med produktudvikling, herunder de vigtigste miljøeffekters årsag og virkning.
- Anvende og redegøre for relevant naturvidenskabelig viden i en teknologisk sammenhæng og i forbindelse med produktudviklingsprocessen.
- Redegøre for teknologiens samspil med det omgivende samfund i et nationalt og globalt perspektiv.
Kernestof
- Udvælgelse af en samfundsmæssig problemstilling indenfor et temaproblemformulering.
- Indsamling, udvælgelse og bearbejdning af information om problemet.
- Brugsundersøgelse, redegørelse for hvordan og i hvilken sammenhæng produktet skal bruges, herunder inddragelse af brugerne.
- Metoder til idégenerering, sortering og udvælgelse.
- Begrundelse for valg af løsning med udgangspunkt i opstillede krav.
- Vurdering af produktets samspil med samfundet.
- Professionelle samarbejdsformer, mellem elever, mellem elever og vejleder og mellem elever og eksterne samarbejdspartnere.
- Søgning, vurdering og anvendelse af kilder.
- Mundtlig formidling.
- Globale, regionale og lokale miljøeffekter.
- Teknologi i et internationalt perspektiv.