Enkle opgaveforløb: Det er bare lasagne; helt almindelig lasagne!

Det påstod elever fra 6. årgang på Skæring Skole i Egå helt uden at blinke over for deres forældre og senere også skoleledelsen, som uvidende om rettens virkelige indhold, indtog den. Episoderne, som er delvist dokumenteret på flere videoer, fandt sted først i flere elevers hjem og senere også i skolens køkken. Virksomheden Agger Foods og deres Soy4you-produkter har spillet en aktiv rolle i forløbet.

For fire år siden lancerede Agger Foods deres 100 % naturlige, smagsneutrale og bæredygtige sojaprodukter, Soy4you, som alternativer til kød i landets dagligvarebutikker. Dyrkningen af produkterne, som har næsten identisk form, konsistens og farve med hakket oksekød og kylling, udleder 90 % mindre CO2 ift opdræt af kødkvæg, ligesom vandforbruget er reduceret med 95 %. Og så har produkterne ca. tre gange så stort proteinhold som hakket oksekød i den fede version og lever i alle henseender op til bæredygtighedsprincipper.

”Produktfilosofien passer perfekt ind i skolernes læringsmål, der blandt andet skal sikre, at eleverne får kendskab til bæredygtighed og lærer at blive kritiske forbrugere. Derfor kontaktede vi Agger Foods for at høre, om de havde lyst til at være med i Jet-Net.dk, landsdækkende netværk for skole-virksomhedssamarbejde,” fortæller programchef Jeppe Hust, Naturvidenskabernes Hus.

Det havde de, og virksomheden er gået all-in i samarbejdet med Skæring Skoles lærere og tre 6. klasser.

Dag I af to temadage på skolen

Forløbets første dag startede med et besøg af adm. direktør for Agger Foods, Søren Meng Nordby, som fortalte om bæredygtig fødevareproduktion. Børnene blev inviteret til en dialog om problematikker som drivhusgasser og overbefolkning. Samtidig havde han havde smagsprøver på ”kødsovs” med og forklarede om næringsrigtig kostsammensætning.

Herefter skulle eleverne forberede tre forskellige retter med ”sojakød” i skolekøkkenet, så de på praktisk plan selv kunne tage aktivt del i CO2-reduktion. Endelig skulle de selv kunne formulere og præsentere deres viden om emnet bæredygtighed over for hinanden.

Efter dag I skulle eleverne selv lave mad til deres familie i weekenden med Soy4you, uden at afsløre rettens nye ingrediens. De kunne vælge mellem de klassiske børnefavoritretter lasagne, spaghetti bolognese eller pandekager med fyld.

Markedsføring contra undervisning

Som den kritiske læser sikkert allerede har spurgt sig selv, så kunne der være en konflikt i at markedsføre produkter over for børn gennem undervisningen.

”Det var ikke min bekymring. Børn i 11-12 års alderen har ikke den store beslutningskraft, når det handler om dagligvareindkøb. Jeg var til gengæld bekymret for, om programmet var for ambitiøst ift tidsrammen – og på at skulle give slip på undervisningen. Men allerede efter første dag var jeg begejstret,” forklarer madkundskabslærer Ditte Wind.

Hjemmevideo

Nu var det børnenes tur til selv at lave en ret hjemme hos familien i weekenden. De skulle samtidig optage en video om den hemmelige tilberedning i køkkenet og familiens vurdering af retten samt forklare familien om bæredygtighed; og først med afsløring af indholdet af soja til sidst.

”Jeg fortalte min familie, at jeg ville lave pandekager med salat og kylling i. Jeg behøvede ingen opskrift, kun en huskeseddel. Og ingen opdagede, at kyllingen var udskiftet med Soy4you, for jeg havde selvfølgelig ingenting sagt. Min far synes, vi skal prøve at erstatte kød med Soy4you to gange om ugen, og så skal jeg lave maden,” fortæller Emilie. 

I 6. X, som vi fulgte på temadag II, havde halvdelen af de 26 elever lavet videoen; et tal, som imponerede deres lærer Ditte Wind.

Dag II

Igen skulle de lave en ret og denne gang præsentere den for skoleledelsen og pedellen efter samme opskrift som derhjemme: ingen afsløringer om indholdet og efter indtagelsen præsentation af det, de havde lært i forløbet.

”Om en time og 10 minutter får vi gæster,” råber Ditte ud over lokalet i bedste MasterChef-stil.

”Skynd jer, skynd jer,” lyder det i næsten samme sekund fra køkkenbordene, mens der piskes ekstra kraftigt i pandekagedejene.

 

Soy4you arbejder sammen med Skæring skole gennem Jet-Net.dk

4.-års lærerstuderende Cilja, som også er med i dag, fortæller: ”Forløbet er mega-spændende og superrelevant ift min læreruddannelse. Det er godt at få input udefra, ligesom børnene har været utroligt glade for, at Søren (adm. direktør for Agger Foods) har været med, fordi han er sjov og god til at snakke med dem. Flere børn har fået en ahaoplevelse. Det er jo faktisk vegetarmad, vi spiser. Det behøver ikke indeholde kød for at blive en næringsrig ret.”

En dejlig duft af mad begynder at brede sig i køkkenet, hvor Søren hjælper til ved alle borde.

”Vi har valgt at gå ind i forløbet, fordi vi er nødt til at påvirke nutidens og fremtidens forbrugere til at være kritiske og tage del
i miljødebatten. Og jeg er begejstret for samarbejdet og engagementet,” siger han.   

”10 minutter igen!”

Kl. 10.30 kommer skoleledelsen og pedellen ind, og så er det tid til at præsentere retterne.

”Det er bare lasagne; helt almindelig lasagne,” udbryder en af drengene spontant under børnenes præsentation af retterne.

De lækre retter forsvinder hurtigt. Og overraskelsen er stor og positiv hos skoleledelsen, da børnene fortæller om alt, hvad de har lært i forløbet og afslører de hemmelige ingredienser. Tidsplanen holder. Nu skal der kigges videofilm inden spisefrikvarteret. Og som belønning for indsatsen og overholdelsen af tidsplanen er der julebagning om eftermiddagen med nogle meget glade og stolte børn.

Videofilm

Du kan se én af børnenes videofilm her.