Enkle opgaveforløb: HTX-elever tog fusen på Electrolux

”Imponerende!” og ”Det her, det er virkelighed!” Sådan lød begejstrede udbrud fra Electrolux-medarbejdere, da 3.-års-elever på Teknologi- og Designlinjen på HTX Lillebælt præsenterede dem for løsninger på de udfordringer, som vi forbrugere indimellem oplever med hvidevarer.

 

Det var ellers ikke de store jubelscener, der havde udspillet sig foran Electrolux’ tre elever, Jannie, Jakob og Alexander, den fredag eftermiddag, hvor de havde præsenteret de 14 HTX-elever for hvidevareudfordringerne. Så forventningerne til elevernes løsninger havde da også været tilsvarende afdæmpede.

Men som enhver skolelærer i udskolingen og teenageforældre løbende bliver mindet om, så er der kun sjældent en korrelation mellem, hvad unges kropssprog synes at indikere og deres indre kvaliteter.


De tre udfordringer

  • Mange brugere bor i etageejendomme med trapper, samtidig placeres mange ovne i dag i hovedhøjde. Serviceteknikerne har brug for et hjælpemiddel, så de ikke skal løfte ovnene.
  • Brugerne oplever ofte, at pumpen i deres opvaskemaskine blokerer grundet mange madrester på deres service. Hvordan kan dette løses?
  • Hvordan effektiviseres tørringsprocessen uden øget energiforbrug for at sikre, at visse køkkenredskaber i plast som fx madkasser er tørre efter opvask. Tørringen sker ved hjælp af den varme, der overføres til servicet med det sidste, varme skyllevand, men plast bliver ikke varmt nok til at fordampe vandet på dets overflade.

Det var udfordringerne, og så var det op til eleverne at bringe al deres viden og kreativitet i spil med brug af CAD-programmer, 3D-printer og forhåndenværende materialer hjemme på skolen.

Avancerede løsninger

”Da det var første gang, vi skulle præsentere en løsning for en virksomhed, arbejdede vi næsten i døgndrift op til præsentationen. Vi havde lyst til lige at gå skridtet videre for at perfektionere vores løsning,” fortæller Anders, der sammen med sin makker Magnus havde udviklet energibesparende, bevægelige tørreaggregater, inspireret af tørreprocessen i en bilvaskeautomat.

Feedbacken fra Jakob fra Electrolux var, at løsningen var virkelig smart, og at præsentationen ville blive endnu bedre, hvis eleverne også viste deres energiberegninger bag forslaget.

Andre elever havde udviklet QR-fejlkoder til opvaskemaskinens display, så brugerne kan få hjælp via en kort oversigt på mobiltelefonen og dermed slipper for at slå op i en trykt manual. Krydret med tilgængelige informationer om, hvordan man bedst vedligeholder maskinen og udnytter alle dens features.

Let og sammenklappeligt løftegrej til serviceteknikerne ud fra sækkevognsprincippet, så de slipper for selv at løfte indbygningsovnene ned, var en anden løsning med tilhørende model, som også fik stor ros.

Alle elever havde lagt et stort arbejde i deres løsninger, hvoraf flere havde potentiale til at blive realiseret. Alt i alt et imponerende niveau!

"Vi oplever, at vores elever blomstrer op under et virksomhedssamarbejde. De, der til dagligt sidder og putter sig lidt, står frem i dette forum,” fortæller Poul Henrik, der som elevernes kontaktlærer er virksomhedens kontaktperson. 

At en HTX-uddannelse kan føre til næsten hvad som helst, vidnede elevernes fremtidsplaner om. Arkitekt, ingeniør med henblik på at blive skolelærer, maskinmester, spildesigner og designteknolog var blot nogle af de forskellige uddannelser, som de superdygtige elever gik efter.

Samarbejde med skoler = social ansvarlighed

Anne Mette, der er HR Manager, fortæller om baggrunden for virksomhedens deltagelse i Jet-Net.dk:

”Skolesamarbejder er i tråd med koncernens mangeårige fokus på social ansvarlighed og bæredygtighed; både når det handler om produktudvikling og om tiltrækning, fastholdelse og udvikling af medarbejdere. Samarbejdet med EUC Lillebælt giver samtidig eleverne mulighed for at træne i præsentationen af deres løsninger og optimere disse på baggrund af vores evalueringer. Flere af eleverne skal nemlig deltage i ”Danish Entrepreneurship Award 2015” med deres løsninger.”

Electrolux, som er på Dow Jones Sustainability Index, har hvert år siden 2006 fået "Industry Leader Sustainability Award"-en som det bedste hvidevareselskab, målt på indsatsen for bæredygtighed, etik, kodeks for god virksomhedsskik, økonomi og ikke mindst udvikling og fastholdelse af medarbejdere.


Fakta om Electrolux

Som en af de markedsførende virksomheder på verdensplan inden for sit felt sælger Electrolux årligt over 50 millioner produkter i 150 lande.

Virksomheden har ca. 60.000 medarbejdere og havde i 2014 en omsætning på ca. 110 mia. SEK.

Electrolux er verdens eneste producent af husholdningsapparater, som tilbyder komplette løsninger til både private og professionelle brugere.

I 1993 var Electrolux den første i branchen, der omdannede sine europæiske køle-fryseprodukter til sikre kulbrintebaserede apparater på baggrund af samarbejde med miljøorganisationen Greenpeace.

 

 

Fakta om forløbet

Projektperiode: 17.09.2015 - 06.11.2015, svarende til i alt 32 lektioner.                                                                                              

Forløbet involverede to besøg hos Electrolux. Ved det første besøg så eleverne Electrolux’ showroom i det danske hovedsæde i Fredericia. Her fik de et oplæg om koncernen og blev præsenteret for problemstillinger. Efterfølgende havde eleverne mulighed for at kontakte virksomheden, hvis de havde spørgsmål. Flere af eleverne vendte tilbage for at spørge nærmere ind til problemstillingen og få svar på spørgsmål, som var opstået i deres arbejde med projektet.

Under det andet besøg gav Electrolux-medarbejdere, heriblandt reklamationschefen, den nordiske produktchef og landechefen, eleverne feedback på deres opgaveløsninger. Det foregik før og efter frokostpausen en fredag, hvor medarbejderne gik rundt til små stande i aulaen for se elevernes løsninger.

Forløbet opfyldte følgende faglige mål:

Teknologi:

  • Anvende metoder til idéudvikling i forbindelse med udvikling af produkter.
  • Arbejde sammen med andre i problembaserede projektforløb og anvende metode til at planlægge, gennemføre og evaluere projektforløbet.
  • Dokumentere og præsentere projektforløb mundtligt og visuelt.
  • Formidle viden overbevisende og præcist i mundtlig form.

Design:

  • Visuelt og mundtligt formidle og reflektere over en designproces og designløsninger ved hjælp af fagets metoder og terminologi.
  • Kombinere resultaterne af idégenerering, konceptudvikling og forskellige undersøgelser i et konkret designprojekt.
  • Præsentere et designprojekt.

Innovation:

  • Redegøre for og anvende kreative teknikker til udvikling af ideer og metoder til vurdering af forretningsideer.

Grupperne skulle aflevere følgende:

  • Arbejdsskitser
  • Power Point præsentation af fremlæggelsen
  • Plakat
  • Idegenereringsnoter
  • Evt. en model af løsningen